Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden
Viking Supply Ships har solgt selskabets tre isbrydere til den canadiske stat. Salget drejer sig de tre særligt isforstærkede isbrydende ankerhåndteringsfartøjer fra omkring årtusindeskiftet ’Tor Viking’, ’Balder Viking’ og ’Vidar Viking’. Rederiet oplyser i en selskabsmeddelelse, at nettoresultatet af salget udgør 274 mio. dollars.
Frasalget, som efterlader Viking Supply Ships med yderligere fire isforstærkede ankerhåndteringsfartøjer, et konventionelt fartøj af samme type samt to platform supply-skibe, er et led i en større rekonstruktion af rederiet, der i de senere år har været hårdt ramt af det lave olie offshore marked.
Viking Supply Ships er ligeledes i en salgsproces med det 2003-byggede konventionelle ankerhåndteringsfartøj ’Odin Viking’, og oplyser i selskabsmeddelelsen endvidere, at de to resterende platform supply-skibe i flåden også er udbudt til salg.
Flyttede fra Danmark
Det reelt svenskejede rederi med base i Norge etablerede sig i Danmark med selskabet Viking Supply Ships A/S i 2010 for at få adgang til Dansk International Skibsregister. Heri blev fire ankerhåndteringsfartøjer placeret i de følgende år, indtil de alle i 2017 blev flyttet til norsk flag. De aktuelt tre handlede skibe er ikke fra puljen af tidligere dansk-flaget tonnage.
Samme år besluttede Viking Supply Ships at forlade Danmark for i stedet at samle aktiviteterne i Kristiansand i Norge som en rationalisering i det hårde offshoremarked med lave oliepriser. Noget, der har ramt det hign end-marked i de arktiske områder, som er Viking Supply Ships speciale, ekstra hårdt.
Ombygges i Canada
Rederiet har således i de senere år måttet notere store underskud og forventer i det indeværende års første seks måneder et tab på omkring 40 mio. dollars. Provenuet fra tonnage-salget til den canadiske stat bliver først bogført i tallene for tredje kvartal, oplyser selskabet endvidere.
I følge canadiske medier skal skibene ombygges for i alt 610 mio. canadiske dollars til at indgå i landets is-beredskab under kystvagten. Kontrakten er givet til det canadiske værft Davie Shipbuilding, der bl.a. skal gøre skibene kompatible med Polar Class 4 i Polarkoden.