Landstrøm til debat i Aarhus efter krydstogt-succes
Imens antallet af krydstogtskibe, der besøger Aarhus, er steget fra tredoblet på fem år, giver de 42 anløb i år anledning til debat om den luftforurening, der følger med.
Det skriver Århus Stiftstidende.
I Det Økologiske Råd påpeger miljøingeniør Kåre Press-Kristensen, at selvom skibene lever op til kravet om max. 0,1 pct. svovl i brændstoffet, er det stadig 100 gange mere, end der er i diesel til biler.
Krydstogtskibenes udstødning består blandt andet af ultrafine partikler, der er klassificeret som kræftfremkaldende på niveau 1 af WHO.
- Vi vil rigtigt gerne, at man viser byerne frem for turister. Men hvis man skal tage imod krydstogtskibe, skal det ske uden unødig forurening. Det kan man gøre ved at anlægge landstrøm, så skibene kan slukke dieselgeneratoren og populært sagt få strøm i en stor ledning, når det ligger i havnen, siger Kåre Press-Kristensen til Stiften.
I Aarhus Havn ser direktør Jakob Flyvbjerg dog ikke landstrøm som en løsning.
- Vi ved, at havnestrøm, som man har lavet i Hamborg, er en dyr investering og fungerer rigtigt dårligt, fordi skibene har forskellige stik og spændinger. Det er som at skulle have forskellige adaptere med på en ferie til udlandet. Der er vist kun et enkelt skib, der har benyttet landstrømsanlægget i Hamborg, så det ligner ikke en løsning, siger han til Aarhus Stiftstidende.