Flere lastbiler vælger færgen over Øresund
HH Ferries Group oplevede kraftig vækst i godstrafikken i årets andet kvartal på ruten mellem Helsingør og Helsingborg.Til gengæld faldt antallet af personbiler på Øresundsfærgerne
Det betød samtidig, at Scandlines Helsingør-Helsingborg øgede sin markedsandel af lastbiltrafikken på Øresund, fremgår det af en pressemeddelelse fra rederiet.
I maj måned var antallet af lastbiler, som valgte færgerne for at krydse sundet mellem Helsingør og Helsingborg, således for første gang større end antallet af lastbiler, der tog den faste forbindelse mellem Malmø og København.
- Vi ved, at vores kunder sætter pris på at spare 50 kilometers kørsel hver vej, hvilket nedbringer køretiden og sikrer et godt hvil på den korte overfart. Det tæller både for private og for erhvervskunder. Når vi derudover tilføjer de miljømæssige fordele ved, at lastbilerne i stigende antal vælger den grønne korridor over sundet, er det helt fantastisk. Det viser, at vi er på rette vej, siger Johan Röstin, adm. direktør i HH Ferries.
Ifølge rederiet steg antallet af overførte lastbiler i andet kvartal med godt 11 pct. til 121.000 fra 109.000 i 2017. Godsmængden voksede tilsvarende til 1.389.000 tons fra 1.255.000 tons året før.
Antallet af afgange udgjorde 12.600, hvilket var en lille stigning i forhold til andet kvartal 2017.
- Præcisionen var fortsat høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med andet kvartal 2017, uanset den samlede kapacitet er forøget med 3 pct. efter udvidelsen af Hamlets sejlplan, skriver rederiet.
Antallet af personbiler, som Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte i andet kvartal, faldt til gengæld med 3 pct. til 352.000 mod 372.000 i samme periode af 2017. Det samlede antal passagerer faldt også til knap 1,89 mio. i andet kvartal fra 1,94 mio. i andet kvartal sidste år. Faldet skyldes ifølge rederiet væsentligst periodeforskydning, idet en del af påsketrafikken i 2017 blev afviklet i andet kvartal.