23948sdkhjf

Projekt gør op med bestikkelse i Nigeria

Et netop afsluttet anti-korruptionsprojekt skal gøre det forbi med smøringspenge, chikane og trusler om forsinkelser ved havneanløb i Nigeria.

Uberettigede krav om smøringspenge er dagligdag flere steder i verden, og Nigeria er blandt de lande, hvor danske rederier har størst udfordringer.

Rederierne må døje med besværlige godkendelsesprocesser, som gør driften ineffektiv, samt øger risikoen for ulovlige krav i havnene. Det kan f.eks. kræve over 140 underskrifter at få godkendt et skib og dets last af de lokale myndigheder, viser en undersøgelse udarbejdet af Maritime Anti-Corruption Network og FN’s udviklingsprogram, UNDP.

Maritime Anti-Corruption Network har i mange år haft en målrettet indsats i Nigeria, og er nu lykkedes med at forbedre processen ved havneanløb. Takket være bidrag fra en række fonde har man udviklet en palette af forskellige værktøjer, der skal styrke havneanløbsprocessen.

Værktøjerne er blevet testet i Nigeria med positive tilbagemeldinger, og er også blevet udvidet med et integritetskursus for havnemyndighederne.

Undersøgelse bekræfter

Anti-korruptionsprojektet har givet positivt resultat for de rederier, der opererer i landet, viser en ny undersøgelse. Rederierne har efterfølgende lejlighedsvis haft held med at gennemføre en nultolerance over for korrupte krav uden at opleve trusler eller forsinkelser i Nigeria.

- Ved at samarbejde og med hjælp fra vores sponsorer har det været muligt at skabe forandringer i et miljø, som ingen troede var muligt, siger Cecilia Müller Torband, programdirektør i the Maritime Anti-Corruption Network, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier. 

Organisationens arbejde i Nigeria slutter dog ikke der.

- Vi skal stadig sikre, at værktøjer og procedurer bliver anvendt og fulgt af rederierne og havnene. Sammen med de nigerianske myndigheder og vores lokale samarbejdspartner har vi bygget en solid platform, og vi fortsætter arbejdet med de positive forbedringer i Nigeria. Vores erfaringer og de værktøjer vi har udviklet kan også udbredes globalt i kampen mod korruption, siger Cecilia Müller Torband.

I Danse Rederier er direktør Maria Skipper Schwenn begejstret over resultaterne i Nigeria, hvor landets havne bliver anløbet af danske skibe omkring 600 gange årligt.

- De ulovlige krav udgør en stor risiko for besætningen og rederierne. Afpresning, chikane og trusler om vold er desværre ikke usædvanligt, siger i pressemeddelelsen. 

Maria Schwenn Skipper understreger, at Danske Rederier har nultolerance over for bestikkelse.

- Det er utroligt vigtigt for den danske søfartssektor, at handel og havneanløb foregår uden ulovlige krav, som skaber forsinkelser og stress for besætningen, siger hun.

Indtil videre har projektet støttet implementeringen af ensrettede anløbsprocedurer i havnene, etableret en klageinstans, samt gennemført integritetskurser for 1.000 interessenter fra den private og offentlige havnesektor i Nigeria. Danske Rederier varetog kontakten til sponsorerne: Danida, Den Danske Maritime Fond, Orient Fond og Lauritzen Fonden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109