'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere
Der blev ikke lagt låg på kritikken, da ejerne af 'MF Broen' gav deres vurdering af de tre års arbejde, de har lagt i bestræbelserne for at integrere den gamle Storebæltsfærge i Nyborg.
Ordene faldt til den udsendte fra Fyens Stiftstidende, da færgen onsdag blev bugseret ud af havnen af to slæbebåde med kurs mod Nyborg.
- Hele forløbet udstiller bare Nyborgs middelmådighed. Det projekt kunne have været et kæmpe aktiv for byen, men så går man hen og opgiver det hele lige før målstregen. Small towns, small minds siger jeg bare, siger medejer Jens Hald til mediet.
I Grenaa er det et kommunalt ejet aktieselskab, der vil gennemføre et projekt i byens sydhavn, som omfatter 'MF Broen'. Ifølge færgens medejer Poul Kærgaard ligner projektet i store træk det i Nyborg, hvor planen var at omdanne 'MF Broen' til en kombineret museums- og kulturfærge. Færgens ejere har dog ikke fået nogen garanti for, at projektet så bliver til noget i Grenaa.
- Men de virker langt mere opsatte på, at det skal blive til noget. Først skal finansieringen dog på plads, og det er ganske forståeligt. Det havde jeg også kunnet forstå i Nyborgs tilfælde, men man har jo ikke engang forsøgt. Alligevel fik politikerne kolde fødder. Det er svært at forstå for en vestjyde som mig, at de ikke vil stå ved deres ord. Sådan en flok vatnisser, siger Poul Kærgaard til Fyens Stiftstidende.
Som Søfart tidligere har skrevet, blev 'Broen” bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.
Fyens Stiftstidende bringer en videooptagelse af, hvordan 'MF Broen' bliver bugseret ud af det gamle færgeleje. Videoen kan ses her.