23948sdkhjf

Danmark godkender international konvention

Danmark har i dag godkendt 2010 HNS-konventionen, som det fjerde land i verden. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

Danmark godkendte i går en ny konvention som det fjerde land i verden.

Konventionen sikrer, at ansvarsreglerne for ansvarsregler for skader som følge af ulykker med transport af HNS-stoffer er ensartede verden over.

Det skriver Søfartsstyrelsen

Der er tale om 2010-ændringsprotokollen til konventionen om ansvar for skader med søtransport af HNS-stoffer (Hazardous and Noxious substances). HNS-stoffer er en række farlige og forurenende stoffer.

Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger et bestemt beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader. HNS-fonden administreres af IMO.

Danmark er det fjerde land, som tiltræder HNS-konventionen, efter Norge, Canada og Tyrkiet. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

De deltagende lande i HNS-konventionen forpligter sig til at sikre, at skibe, som fører deres flag, har forsikring. Og til at kontrollere, at også fremmede skibe, der anløber deres havne, sejler med forsikring.

Er tillæg til reders forsikring

Rederen og dennes ansvarsforsikring udgør det første lag af forsikring, mens HNS-fonden udgør det øverste lag for de skader, hvor det økonomiske omfang ikke kan rummes inden for rederens forsikring.

Rederens ansvarsgrænse gradueres efter skibets tonnage. Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger dette beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader svarende til det system, der gælder ved søtransport af tung og forurenende olie.

HNS-fonden er finansieret af bidrag fra importører af HNS-gods i de lande, der har tilsluttet sig 2010 HNS-konventionen. Modtagerne betaler forholdsmæssigt efter hvor mange tons HNS-gods, de har modtaget det foregående år.

Fakta om HNS-konventionen

Konventionen dækker:

  • Personskade og tab af menneskeliv om bord på og uden for skibet
  • Skade på ejendom uden for skibet
  • Økonomiske tab som følge af forurening, f.eks. i fiskeri-, havbrugs- og turistsektoren
  • Omkostninger til forebyggelse, f.eks. oprensning i land og til søs
  • Omkostninger til rimelige tiltag til genopretning af miljøet.

For at sikre ansvar for denne type skader indeholder konventionen et objektivt ansvar for den registrerede ejer af skibet ved skader, der sker som følge af transport af HNS-stoffer.

Krav til skibe der transporterer HNS-stoffer er:

  • Skibe skal have lovpligtigt certifikat om bord som dokumentation for gyldig forsikring
  • Udenlandske skibe må ikke anløbe dansk havn uden et certifikat.

Søfartsstyrelsen udsteder forsikringscertifikater til danske skibe, som transporterer HNS-stoffer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101