Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund
I maj var der for første gang flere lastbiler, som valgte færgen frem for broen mellem Danmark og Sverige
Det er første gang, at antallet af lastbiler, som vælger færgen for at krydse sundet mellem Helsingør og Helsingborg, er større end antallet af lastbiler, der tager den faste forbindelse mellem Malmø og København.
Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret
- Vi er meget tilfredse med, at den stærke vækst i antallet af lastbiler i 2017 fortsætter. Det er en meget positiv udvikling, når fragtkunderne vælger den korte og miljøvenlige tur med Scandlines Helsingør-Helsingborg
i stedet for at tage turen over broen, siger Johan Röstin, adm. direktør i HH Ferries.
Væksten var også kraftig i 2017, hvor 428.000 lastbiler valgte vandvejen, og det var dermed begyndelsen til en klar tendens ifølge HH Ferries.
Rederiet vurderer, at en vigtig årsag til, at færgeoverfarten mellem Helsingør og Helsingborg nu tiltrækker størstedelen af fragttrafikken, er kombinationen af de mange afgange og driftsstabiliteten på ruten.
- Vi ved, at vores kunder sætter pris på at spare 50 kilometers kørsel hver vej, hvilket nedbringer køretiden og sikrer et godt hvil på den korte overfart. Når vi derudover tilføjer de miljømæssige fordele ved, at
lastbilerne vælger den grønne korridor over sundet, er det helt fantastisk. Det viser, at vi er på rette vej, siger Johan Röstin.
Læs også: Færgernes godstransport i stærk vækst