23948sdkhjf

ABB i nyt samarbejde om meget store brændselsceller

EL-DRIFT: Fælles know-how skal udvikle 3 MW brændselsceller med den samme fysiske størrelse som et genset med det samme output

ABB og Ballard Power Systems har indgået en hensigtserklæring om sammen at udvikle store brændselsceller til skibsfarten. Partnerskabet med Ballard Power Systems, der er blandt de førende inden for udviklingen af nul-emissions brændselscelleteknologi, skal udvikle en anden-generations højkapacitets brændselscelle, som er målrettet til anvendelse i fremdrifts- og hjælpemaskineri-anlæg på store skibe.

Det skriver ABB i en pressemeddelelse.

Målet er således i første omgang at hæve outputs-niveauet væsentligt i forhold til eksisterende brændselsceller, som anvendes på visse skibe. Konkret vil de to parter designe og udvikle en 3 MW stor brændselscelle, svarende til 4.000 kh. Ikke bare i output, men også i fysisk størrelse, hvormed den umiddelbart i generalarrangementet på et skib kan erstatte en motor med samme output.

- Samarbejdsaftalen er et vigtigt skridt i vores forhold til ABB. Den hurtige udvikling, marine markedet er i, repræsenterer en interessant vækstmulighed for os og vores nul-emissions brændselscelleteknologi. Dette kan vi kombinere med vores tidligere udvikling af en megawatt-skala PEM brændselscelle til brug på land til at samarbejde om rene energiløsninger til marinemarkedet, udtaler Rob Campbell, Chief Commercial Officer hos Ballard Power Systems.

Drivende kraft for næste generations-teknologier

PEM-brændselscellen (Polymer Electrolyte Membrane) konverterer kemisk energi fra hydrogen til elektricitet gennem en elektrokemisk reaktion. Processen involverer ikke nogen forbrænding, men konverterer brændstof (brint) direkte til elektricitet, med varme og helt rent vand som eneste biprodukt. Et helt oplagt bidrag til de kommende års bestræbelser i skibsfarten på at nedbringe industriens miljøpåvirkning, mener Peter Terwiesch, president i ABBs Industrial Automation Division:

- Den næste generation af elektriske, digitale og connected-skibe vil ikke alene kræve teknologi, der opfylder stadig højere krav om energieffektivitet, men også en renere og mere sikker skibsfartsbranche. Vi forventer, at samarbejdet med Ballard Power Systems netop vil være en drivende kraft i disse næste generations-teknologier på brændselscelleområdet, som vil drive fremtidens skibe, udtaler han.

ABB er i forvejen involveret i projekter, der tager udgangspunkt i brændselscelleteknologi til skibsfarten. Det konkrete samarbejde med Ballard Power Systems har sit hovedfokus på passagerskibsområdet, der i de her år særligt domineres af en meget stor tilgang af nye skibe til krydstogtindustrien.

Læs også:  Klassen udpeget til nye brændselscelle-krydstogtskibe

Læs også:  Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156