23948sdkhjf

Maersk Tankers bringer slow steaming i spil

I et forsøg på at sænke omkostningerne i et presset marked vil Maersk Tankers sænke farten på front haul.

Maersk var blandt de første til at sætte farten ned på ballastrejser efter finanskrisen, og nu, hvor raterne i produkttank rammer det laveste niveau i 10 år, snakker Maersk Tankers med kunderne om at sænke hastigheden på rejser med lasten fuld.

Det skriver Tradewinds

- Vi fokuserer på ikke-tidsfølsomme rejser, hvor en lavere hastighed kan reducere omkostningerne til bunker og forbedre kundernes forretning samt vores pool-partneres indtjening, siger Claus Grønborg, kommerciel direktør i Maersk Tankers, til mediet.

Han forklarer, at ved reducere hastigheden for en MR med fuld last fra de nuværende 12 knob med bare en halv knob, er det muligt at skære 10 pct. af bunkerforbruget. Ofte må tankskibene tilmed vente i flere dage efter ankomsten til en havn, før de kan komme til at lodse. 

Det er dog endnu uklart, hvad projektet ender med, eftersom Maersk Tankers først lige har påbegyndt dialogen med kunderne. 

- Vi så med super slow steaming, at konceptet hurtigt spredte sig. Vi tror på, at potentialet for det her er stort, eftersom det er en win-win, siger Claus Grønborg til Tradewinds.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113