Skangas forsyner første skib med biogas i Gøteborg
Skangas har forsynet Furetanks nybyggede kemikalietanker 'Fure Vinga' med LBG – Liquified Biogas – som det første i leverandørens historie.
Bunkringen fandt sted i Gøteborg og skete fra lastbil til skib. Skangas oplyser i en pressemeddelelse, at i foruden de miljømæssige fordele ved LNG som drivmiddel er LBG også CO2-neutralt.
Med hensyn til motorens drift har LBG ifølge Skangas de samme eller bedre karakteristika som LNG.
- At drive fartøjer med flydende gas er vores bidrag til en mere miljøvenligt miljø. Vi vil bidrage ved at øge bæredygtigheden, og det var et naturligt skridt i den retning af bruge biogas, siger Furetanks CEO Lars Höglund i pressemeddelelsen.
- Der er ingen tvivl om, at LBG vil være en klar mulighed for os. Det er nu bevist, at det kan være tilgængeligt fra vores nuværende LNG-leverandør og ikke mindst af den samme kvalitet som vores nuværende LNG-brændstof, siger han.
Da LNG og LBG hovedsageligt består af methangas, kan man bruge den eksisterende infrastruktur fra LNG uden modifikationer. Det gør det lige til for Skangas at tilbyde begge dele.
- Det betyder, at LNG og LBG fortsat vil vinde indpas sammen i takt med, at tilgængeligheden af LBG stiger, siger Tommy Mattila, direktør for salg og marketing i Skangas, i pressemeddelelsen.
Skangas forventer, at efterspørgslen efter LNG som drivmiddel til skibe vil stige betragteligt i de kommende år.
'Fure Vinga' blev leveret i april i år og har en kapacitet på 18.000 t.dv. Dermed har Furetank nu to LNG-drevne skibe i flåden, og yderligere fem søsterskibe til 'Fure Vinga' er under opførelse.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.