Molslinjen overtager Danske Færger
Opdateret 26. juni 2018 kl. 10:45 efter forsøg på at hente kommentar fra Polaris og Transportministeriet.
Molslinjen A/S overtager samtlige aktier i Danske Færger A/S. Det fremgår af en meddelelse udsendt mandag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Med oplysningerne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står det nu klart, at salgsprocessen af Danske Færger er tæt på sit mål. Det bliver således Molslinjen, der køber både Clipper Groups og statens halvparter i selskabet Danske Færger A/S.
Læs også: Hvem køber Danske Færger?
Meddelelsen kommer efter, at Molslinjen allerede via en kontrakt med staten fra september i år skal drive den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm på ruterne fra Rønne til Ystad og Køge.
En kontrakt, der siden midt-nullerne har været i regi af Nordic Ferry Services, og siden i det fortsættende selskab, Danske Færger.
Søfart har mandag eftermiddag været i kontakt med Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, som meddeler, at rederiet i øjeblikket ikke har en kommentar til oplysningen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Fra den kommercielle part af de to sælgere, Clipper Group, er det ligeledes ikke muligt at få betragtninger til den forestående transaktion.
- Vi har i øjeblikket ingen kommentar til dine oplysninger om salget af vores andel, lyder det fra Emma Wahlberg, Communication Manager hos Clipper Group, på vores henvendelse.
Det har heller ikke været muligt at få Molslinjens majoritetsejer kapitalfonden Polaris i tale, og fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, der repræsenterer Bornholmstrafikken Holding A/S, som ejer statens halvpart, lyder det, at man ikke udtaler sig før processen er formelt afsluttet.
Molslinjen forbinder Sjælland og Jylland via ruterne Aarhus – Odden og Ebeltoft – Odden. Og har endvidere, som sagt, gennem et udbud afholdt i 2016 vundet Transport, Bygnings- og Boligministeriets udbud om samfundsbegrundet færgebetjening af Bornholm fra 1. september 2018.
Danske Færger A/S er pt. ejet af Bornholmstrafikken Holding A/S og Clipper Group A/S med 50 pct. hver. Bornholmstrafikken Holding A/S er 100 pct. ejet af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Danske Færger driver i øjeblikket ruterne Fanø - Esbjerg, Ballen - Kalundborg, Spodsbjerg - Tårs, Bøjden - Fynshav, samt Rønne - Køge, Rønne - Ystad og Rønne - Sassnitz.
Bortset fra ruterne Fanø - Esbjerg og Rønne - Sassnitz er de ruter, som fusionen omfatter, ruter, der besejles i henhold til offentlige kontrakter udbudt efter Lov om færgefart med regulering af priser og omfang af besejling, som skal genudbydes i henholdsvis 2024 og 2028.
I meddelelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremgår det, at transaktionen efter parternes vurdering udgør en fusion, som er omfattet af konkurrencelovens bestemmelser om såkaldt fusionskontrol.
Det betyder, at fusionen ikke må gennemføres, før enten Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrencerådet har godkendt den. Styrelsen oplyser, at fristen for indsigelser er 4. juli.