23948sdkhjf

MAN Energy Solutions valgt som system-leverandør til unikt fiskefartøj

HYBRIDDRIFT: Norsk rederi introducerer LNG/el-hybriddrift i fiskeriet med MAN Energy Solutions som leverandør på motor-, bunker- og fremdriftssiden

MAN Energy Solutions skal levere en komplet fremdriftspakke og fuel-gas system til det, der bliver verdens første LNG/el-hybride erhvervsfiskefartøj. Den 86 meter lange trawler-nybygning ’Libas’ er kontraheret af det norske selskab Liafjord ved det tyrkiske værft Cemre Shipyard.

Leverancen fra MAN Energy Solutions kommer til at bestå af en Man 6L51/60DF hovedmotor, et Renk gear, en Man Alpha propeller samt et Man Cryo LNG fuel-gas-system med en 330 kbm stor vakuum-isoleret type C-tank.

Tanken, der er udviklet med knowhow fra selskabet Cryo AB, som MAN Energy Solutions købte i 2015 og nu viderefører under navnet MAN Cryo, opbevarer LNG’en ved minus 163 grader, inden den fordampes til gas før den forbruges. Det er det norske skibsdesignhus Salt Ship Design, der har slået stregerne til den banebrydende nybygning.

Et pionerprojekt

Dualfuel-versionen af 6L51/60DF-motoren blev typegodkendt tilbage i 2017, hvor en 9-cylindret motor på en testbænk opnåede et output på 1.150 kW per cylindre ved en nominel fart på 500/514 omdrejninger/min.

– Det her er lidt af et pionerprojekt. Vi er overbevist om, at lav-emissions bunkertyper er vejen frem til at nedbringe CO2-aftrykket i skibsfarten, og vi har gjort det til vores mission at guide vores kunder gennem denne transition, udtaler Wayne Jones, Chief Sales Officer hos MAN Energy Solutions. Motortypen kan ifølge MAN Energy Solutions både anvendes som hoved- og hjælpemotor.

Salt Ship Design har tidligere designet store fiskefartøjer med diesel/el-hybride maskinerier, men altså ikke tidligere i en dualfuel-version. Nybygningen klasses af DNV GL. Ingen af parterne har endnu oplyst noget om størrelsen på fartøjets batteripakke.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111