Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020
I 2009 aftalte det daværende Miljøministeriet og det grønlandske selvstyre, at det sidste af i alt 73 nye søkort over grønlandske farvande skulle være færdigt i år. Indtil videre er der produceret 32, og der kommer ikke flere før slutningen af 2020.
Det skriver Altinget.
De nye kort skulle ellers gøre det mere sikkert for især ikke-lokalkendte kaptajner og styrmænd i eksempelvis krydstogtskibe at manøvrere i de grønlandske fjorde og farvande.
Først i slutningen af 2020 forventes produktionen at være tilbage på samme niveau som i 2015 før udflytningen, fremgår det af et nyt notat fra Rigsrevisionen om Danmark i Arktis.
- Rigsrevisionen kan konstatere, at udflytningen har haft negative konsekvenser for Geodatastyrelsens produktion. Vi kan også konstatere, at der ikke er færdiggjort nye grønlandske søkort i 2016 eller i 2017, og at Geodatastyrelsen vurderer, at produktionen frem til udgangen af 2020 vil være under genetablering, skriver Rigsrevisionen i sit notat.
Ville ikke med til Aalborg
I 2015 blev produktionen sat på pause, da 14 ud af de 15 medarbejdere hos Geodatastyrelsen, der stod for søkortproduktionen, ikke ønskede at flytte med, da styrelsen blev flyttet fra Københavns Nordvest-kvarter til udkanten af Aalborg.
På det tidspunkt var der produceret 32 kort. Og det er der stadig. Hverken i 2016 eller 2017 er der kommet kort ud fra Geodatastyrelsens nye lokaler i Nordjylland. Det på trods af, at styrelsen ansatte en gruppe briter, der også har erfaring med produktion af søkort.
- Det er godt nok lang tid, de skal have for at rekonstruere produktionen. Det er ikke tilfredsstillende, siger Socialdemokratiets grønlandsordfører Karin Gaardsted til Altinget.
Helt i koma
Enhedslistens grønlandsordfører, Christian Juhl, stiller sig også uforstående over for, hvorfor produktionen har stået helt stille siden 2015. Og først vil være genetableret i 2020.
- Jeg forstår ikke, at man ikke har kunnet tegne et eneste kort i løbet af to år. Der er da fuldstændig gået koma i det arbejde, når man ikke kan det. Man påstår, at man tager specialister ind udefra. Og så skal de alligevel starte helt forfra med at blive oplært. Det forekommer meget besynderligt," siger Christian Juhl til Altinget og fortsætter:
- Jeg er hamrende nervøs for, at der sker en ulykke oppe ved Grønland, fordi man har for dårligt kortmateriale. Masser af de store turistskibe sejler ind steder, hvor man som kaptajn er nødt til at være meget, meget opmærksom på skær og risikoen for at grundstøde.