Wedellsborgs tørlastrederi fordobler overskud
Baronens rederi vokser og forventer fortsat profitabel vækst
Rungsted-rederiets netop offentliggjorte regnskab for 2017 viser et overskud på godt 2 mio. dollars, en fordobling i forhold til året før.
Bruttofortjenesten er i perioden vokset til 3,9 mio. dollars fra knap 2,3 mio. dollars i 2016, fremgår det.
- Ledelsen forventer fortsat profitabel vækst i aktiviteterne, samtidig med at eksponeringen til markedsrisici håndteres, skriver rederiet i regnskabet.
Weco Bulk er den seneste tilføjelse til baron Wedell-Wedellsborgs shippingimperium, Weco Shipping.
Tørlastrederiet har i de seneste år gradvis øget flåden med skibe i størrelser fra handysize til ultramax. Samtidig har rederiet etableret sig med kontorer i Brasilien og USA.
I 2017 kontraherede skibsrederen to tørlastskibe – det ene sammen med den græske partner John Dragnis.
- Vi har sat gang i vores opbygning på et godt tidspunkt, og derfor er jeg stærk i min tro på Weco Bulk. Vi er nu ved at have opbygget så megen kritisk masse, at vi kan gøre os gældende i forhold til nogle af de lidt større kontrakter, sagde Johan Wedell-Wedellsborg for et år siden i et interview med Søfart .
Weco Bulks adm. direktør Jakob Vissing har en fortid hos bl.a. Eitzen Bulk i New York og Copenship.
- Vi lever af at være hurtige i markedet. Vi har en daytrader-agtig tilgang til markedet, og har haft god succes med at tage skibe ind på de rigtige tidspunkter, forklarede Jakob Vissing i Søfart.
Da Weco Shipping-konglomeratet var størst, kontrollerede Wedell-Wedellsborg en flåde på ca. 90 skibe indenfor segmenterne produkttank, projektlast, ro/ro linjefart og tørlast.
Sidste år droslede baronen dog ned på shippingporteføljen med salget af halvparten af aktierne i tankrederiet Stena Weco til det svenske rederi og nedlukningen af den historiske ro/ro-service - tidligere kendt som Nordana Line - på Atlanten.