Nordic Bulk Carriers øgede aktiviteten i 2017
Omsætningen er næsten fordoblet, og et underskud i 2016 er vendt til et overskud i 2017.
Det fremgår af det nyligt offentliggjorte årsregnskab for tørlastrederiet Nordic Bulk Carriers, som er specialiseret sig i sejlads i arktiske farvande.
Søfart har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Nordic Bulk Carriers adm. direktør Mads Rosenberg Boye Petersen. I 2017-regnskabet for ejeren af Nordic Bulk Carriers, det amerikanske rederi Pangaea, er det dog nævnt, at "København-kontoret oplevede en robust is-sæson" i løbet af året.
Det fremgår også, at Nordic Bulk Carriers kontrakt på at sejle malm fra minen på Baffin Island i det nordøstlige Canada til Europa er blevet forlænget. Operationen har fundet sted hver sommer de seneste tre år, og kontrakten er nu forlænget til en 10-årig periode.
Kontrakten vil udgøre mindst 25 pct. af skibsdagene for hele Nordic Bulk Carriers panamax-flåde, foruden et antal indchartrede skibe, skriver Pangaeas adm. direktør Ed Coll.
I 2017 landede omsætningen i Nordic Bulk Carriers landede på 176,8 mio. dollar, hvor den udgjorde 98,9 mio. dollar i 2016. Det gav et driftsresultat på 4,6 mio. dollar i 2017 mod et underskud på driften i 2016 på 451.000 dollar. På bundlinjen er et overskud i 2017 på 4,0 mio. dollar, hvor 2016 gav et underskud på 0,9 mio. dollar.
I regnskabet skriver Nordic Bulk Carriers, at resultatet er på linje med forventningerne. Nordic Bulk Carriers er ejet af det amerikanske tørlastrederi Pangaea.
Nordic Bulk Carriers flåde består af fire pananax'ere på 76.180 t.dv. bygget i perioden 2014-2016, to panamax'ere på 75.600 t.dv. bygget i 2010 og 2011, og to handymax-skibe på 43.700 t.dv.
Dertil kommer et ukendt og varierende antal skibe på charter af forskellig varighed.