Virksomheder i kamp for Nordjyllands blå klynge
Maritime virksomheder i Nordjylland er på barrikaderne for MARCOD – Nyt udspil fra regeringen skaber usikkerhed om den fremtidige finansiering af det nordjyske klyngesamarbejde for maritime virksomheder
Regeringens såkaldte Forenklingsudvalg har efterset den samlede danske erhvervsfremmeindsats.
På den baggrund foreslår regeringen nu en reduktion og centralisering af erhvervsklyngerne, hvilket betyder, at de i dag ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark skal reduceres til 12-13 nationale klynger.
I praksis kommer det til at betyde, at det nordjyske klyngesekretariat, MARCOD, kan risikere at komme i klemme.
En stor del af MARCOD-sekretariatets arbejde er nemlig bevilget via Region Nordjylland. Og med regeringens nye udspil vil regionerne miste deres opgave med erhvervsfremme. Retten til at finansiere erhvervsfremmeinitiativer vil i regeringens initiativ blive lagt hos en central erhvervsfremmebestyrelse i Silkeborg. Denne centrale enhed vil skulle definere og finansiere nationale erhvervsfremmeinitiativer. Herudover vil også kommunerne få et ansvar for at finansiere og etablere mere lokalt forankrede erhvervsfremmeinitiativer.
På barrikaderne
Udsigten til at miste store dele af finansieringen til det nordjyske brancheudviklingscenter i Frederikshavn har fået de maritime virksomheder på barrikaderne.
Her betragter man MARCOD som fyrtårnet i den maritime branche i Nordjylland, og branchens ansigt udadtil.
– MARCOD udfører en vigtig opgave med at koordinere og facilitere en lang række projekter, som går på tværs af hele den maritime branche i Nordjylland. Det gør os allesammen stærkere, og det er med til at fasttømre billedet af Det Maritime Nordjylland som en vigtig og betydningsfuld erhvervsklynge. Den opgave kunne virksomhederne ikke udføre på egen hånd, fastslår Lars Henrik Hejlesen fra MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. Han er samtidig formand for Maritime Network Frederikshavn.
Retrofit-samarbejde
Lars Henrik Hejlesen påpeger samtidig, at selv en stor og global virksomhed som dansk/tyske MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn profiterer på klyngesekretariatet.
– MARCOD har f.eks. initieret et retrofit-netværk med ca. ti virksomheder, som deler viden med hinanden, og hvor virksomhederne har arbejdet sammen om at udvikle specifikke produkter i fællesskab. Dette har været meget givende. Vi har også deltaget i flere forskellige ERFA-grupper om f.eks. arbejdsmiljøspørgsmål, som har haft relevans for flere forskellige virksomheder i den maritime branche, siger Lars Henrik Hejlesen.
Han fortsætter:
– Dermed får en virksomhed som MAN Diesel & Turbo adgang til de nyeste trends fra forskellige spillere i markedet, og via MARCOD kan vi i fællesskab markedsføre de løsninger, som udspringer fra de mange maritime virksomheder i regionen, som er aktive inden for retrofit-området.
Mister penge
For MARCODS administrerende direktør, Christine Lunde, er de barske realiteter, at hun kan se frem til at miste sin basisklyngefinansiering fra Region Nordjylland – og som vil forsvinde, når den nye struktur som forventet bliver vedtaget i Folketinget. Dog forventer hun, at centret er sikret de næste tre år med eksisterende bevillinger.
– Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland, som er en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner, siger Christine Lunde til Søfart.
Hun fortsætter:
– Vi har en maritim styrkeposition i Nordjylland. Den skal vi udnytte og fastholde. Derfor skal MARCOD fortsat ligge i Nordjylland med mulighed for regional medfinansiering, så vi på den nordjyske maritime klynges vegne fortsat kan adressere fælles udfordringer og finde fælles løsninger, for eksempel med hensyn til kvalificeret arbejdskraft.