Maersk og ABS finder risici ved farligt gods
Efter branden på 353 meter lange 'Maersk Honam', der brød ud i starten af marts, har Maersk Line og klasseselskabet ABS afholdt en workshop om håndteringen af farligt gods.
ABS beretter, at det lykkedes deltagerne på workshoppen at adressere mulige farer i forbindelse med opbavering af farligt gods på en række containerskibdesigns, hvoraf mange ikke er fuldt omfattet af vejledningerne i International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG).
- Vi er begejstrede over udbyttet af workshoppen, som vil føre til yderligere forbedring af sikkerheden, der kan overvejes at komme under IMDG, siger Ole Graa Jakobsen, chef for Fleet Technology i Maersk Line, til Gcaptain.
- Sammen med ABS og andre førende internationale partnere vil vi nu arbejde på at implementere de anbefalinger, som vi har identificeret, siger han.
Det er endnu ikke fastlagt, hvad der startede branden på 'Maersk Honam', som kostede fem besætningsmedlemmer livet. Som Søfart skrev umiddelbart efter branden på 'Maersk Honam' brød ud i marts, efterlyste Maersk et gennemsyn af reglerne for farligt gods i kølvandet fra branden.
Læs mere: Mærsk: Regler om farligt gods bør strammes
'Maersk Honam' lagde til kaj i Jebel Ali ved Dubai i søndags, den 27. maj. Branden brød ud den 6. marts.