23948sdkhjf

Leverandører: Dobbelt så mange LNG bunker-fartøjer i 2020

Antallet af bunkerfartøjer, der kan forsyne handelsflåden med LNG, vil være fordoblet i 2020, vurderer koalitionen af LNG-leverandører SEA/LNG.

Op til IMO's nye svovlkrav træder i kraft i 2020, vil vi som minimum se en fordobling i antallet af bunkerfartøjer, der kan forsyne andre skibe med LNG.

Sådan lyder vurderingen fra Peter Keller, der er formand for koalitionen af LNG-leverandører SEA/LNG, i et nyligt blogindlæg

- LNG-infrastrukturen er ved at være godt udbygget. Tilbage står den sidste mil, hvor industrien udviser en stigende appetit på at investere, skriver han.

Hvis han får ret i sine forudsigelser, er der dog tale om en fordoblingen ud fra et beskedent udgangspunkt. I 2017 kom det første LNG-bunkerfartøj på søen, og i starten af 2018 er yderligere fem kommet til. 

Peter Keller skriver også, at særligt ét spørgsmål trænger sig på, når rederier overvejer at investere i skibe, der har LNG som drivmiddel: Vil der være LNG tilgængeligt der, hvor vi skal bruge det?

Som et svar på spørgsmålet har SEA/LNG oprettet en database, hvor man kan se, hvor i verden det er muligt at bunkre LNG. Databasen hedder Bunker Navigator.

Læs også: Maritime storspillere bag ny unik LNG-koalition

Som Søfart tidligere har skrevet, står en række store selskaber bag SEA/LNG. Blandt dem er General Electric Marine, Mitsubishi, Wärtsilä, DNV-Gl, Lloyd's Register, Engie, ENN Group, Shell Downstream, Qatargas, Carnival Corp., NYK Line, Tote Maritime og Rotterdam Havn.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098