23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent i stort tab

Maersk Line er langt fra det eneste rederi, der har problemer med at tjene penge på containerfragt. CMA CGM giver høje bunkerpriser skyld for tab i første kvartal.

Containerrederiet CMA CGM – en af Maersk Lines største konkurrenter – er kommet ud af første kvartal 2018 med et underskud på 77 mio. dollar, svarende til 490 mio. kroner. 

Imens efterspørslen var stigende, giver CMA CGM høje bunkerpriser skylden for underskuddet, skriver Tradewinds

Omsætningen steg med 17 pct., volumen steg med 15 pct, men bunkerprisen steg med 19 pct. 

- Shippingindustrien oplever en vedvarende vækst, men var ramt af en kraftig stigning i bunkerprisen i første kvartal, siger Rodolphe Saade, formand og adm. direktør i CMA CGM, ifølge Tradewinds.

CMA CGM's tab kommer kort efter, at A.P. Møller-Maersk har aflagt sit regnskab for første kvartal. Her var containerdelen af forretningen den største årsag til, at koncernen kom ud af kvartalet med et samlet underliggende underskud på 239 mio. dollar. 

Læs mere: Maersk under hårdt pres

I CMA CGM vil man nu forsøge at sende regningen for de forhøjede bunkerpriser videre til kunderne ved at indføre et brændstofgebyr på 55 dollar pr. TEU for almindelige containere. For kølecontainere bliver gebyret 85 dollar pr. TEU.

Også Maersk Line og MSC har indført et brændstofgebyr i et forsøg på at hente større marginer hjem på containerfragten. 

Ifølge Oilprice.com er prisen for en tønde Nordsø-olie er faldet til 75 dollar i dag, efter at den ramte 80 dollar i sidste uge. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.019