Semco vinder stor rig-ordre i Norge
Semco Maritime har vundet opgaven med at opgradere beboelsesriggen 'Floatel Victory', inden den skal ud på en ny kontrakt for Maersk Oil UK i den britiske del af Nordsøen. Det skriver Semco i en pressemeddelelse.
'Floatel Victory', der ejes af Floatel International, forventes at anløbe Semco Maritimes rig-værft på Hanøytangen ved Bergen i begyndelsen af juni, når den nuværende kontrakt med BP slutter.
- Vi er glade for, at Floatel International har valgt os til opgaven. Ordren har stor betydning for Semco Maritimes rig-værft på Hanøytangen. Samtidig viser ordren, at den øgede aktivitet på markedet for rig-opgraderinger, som begyndte i 2. halvår af 2017, fortsætter. Det er bestemt positive signaler, der giver grundlag for optimisme i markedet, siger Lars Skov, der er seniore vice president i Semco Maritime Rig Projects.
- Efter en udbudsrunde blev Semco Maritime udvalgt til opgaven. Vi ser frem til et godt og succesfuldt samarbejde med Semco Maritime om projektet, som er en vigtig milepæl forud for påbegyndelsen af riggens operationer i britisk sektor, siger Fredrik Arnoldsson, der er rig manager for 'Floatel Victory'.
Klar til ankomst
'Floatel Victory' befinder sig p.t. i norsk sektor. Allerede mens riggen er undervejs til Semco Maritimes værft på Hanøytangen, går man i gang med at udføre nogle interne jobs på riggen. På den måde reduceres kajtiden betydeligt, og opgraderingen optimeres og effektiviseres, hvilket er betydningsfuldt, da riggens reparationsvindue er begrænset.
- Når riggen ankommer, står et team af rigspecialister klar på Hanøytangen til at gå i gang med ombygningen, forklarer Semco Maritimes projektansvarlige, vice president Nikolaj Vejlgaard.
Han tilføjer, at jobbet består af over 70 forskellige projekter inden for garantiarbejde, SPS-klassificering, operationelle tiltag og diverse interne opgaver.
- Vi har foreløbig ti mand i gang med at projektere og planlægge opgaven. Derudover forventer vi at beskæftige godt 150 mand i selve arbejdet med at opgradere riggen, siger Nikolaj Vejlgaard.
Den moderne semi submersible rig, der kan huse 560 mand, har 40 enkeltmandsværelser og 260 to-mandsværelser. Alle værelser har tilhørende badeværelse, telefon og IT/TV faciliteter. Riggen er bygget i Singapore i 2013 og er designet til operation i områder med hårdt vejr på vanddybder op til 150 meter.
Semco Maritimes værft i Hanøytangen omfatter flere dokområder, herunder en tørdok på 125x125 meter og fuldt udrustede kajarealer med vanddybder fra 17 til 100 meter.