IMO: Autonome skibe kan være bemandede
Medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, har netop besluttet både en definition af, hvad autonome skibe er, og en metode til at analysere regelværkerne.
Det er vigtige første skridt på vejen til internationale regler på området, skriver Søfartsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Medlemslandene blev enige om følgende foreløbige definition af autonome skibe:
Et autonomt skib defineres som et skib, der i varierende grad kan fungere uafhængigt af menneskelig interaktion.
- I denne sammenhæng er det væsentligt at understrege, at et autonomt skib ikke nødvendigvis er det samme som ubemandede skibe, siger Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.
Desuden er der på det netop afsluttede møde i London blevet udviklet en metode til at analysere regelværkerne set i lyset af de behov, som den teknologiske udvikling medfører. Frem til næste møde i december vil metoden blive testet på nogle få nøje udvalgte regler under ledelse af Finland.
- International regulering på dette område er meget vigtigt. Derfor er det godt, at IMO har taget stafetten op. Vi ser frem til fortsat af være aktive i arbejdet og ser optimistisk på muligheden for, at den ambitiøse tidsplan for analysearbejdet kan overholdes med afslutning i 2020, siger Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.
Læs også: Kongsberg bag første autonome shippingselskab
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA 'Førerløse skibe'.