LNG-bunkring fra to tanktrailere samtidigt
KC LNG har færdiggjort deres nyeste product, det såkaldte KC LNG Y-piece til under bunkering af LNG til skibe med LNG. Systemet muliggør tilkobling af to tankvogne samtidigt, hvilket fordobler påfyldningshastigheden i forhold til normal tankvogn-til-skib bunkering.
Y-piece, der er ikke vejer mere end det let kan håndteres af to mand, er designet til at fungere som en adapter. Det vil sige, at det deler et skibs brændstofforbindelse i to, således at antallet af tilkoblede tankvogne fordobles. Dette er ikke begrænset til kun to tankvogne. Ved at tilføre endnu et Y-piece øges det potentielle antal af tankvogne til fire, og påfyldningstiden skæres ned til det kvarte.
Det skriver KC LNG, der er Kosan Crisplants LNG division, i en pressemeddelelse.
For at gøre Y-piece’t så let anvendeligt som muligt og øge anvendelsesmulighederne er det designet til at passe til alle typer tankvogne. Med afspærringsventil og indgasningsfunktion er det muligt at afkoble og skifte tankvogne under påfyldingsprocessen, så processen kan gennemføres i et kontinuerligt forløb, oplyser selskabet endvidere.
KC LNGs første kunde til det nye system er hollandske NIJMAN/ZEETANK International Logistics Group.
Mobil LNG-bunkring
Kosan Crisplant færdigudviklede sidste år det langt større system til multitank-bunkring af skibe; Movable Multiple Truck-to-Ship Bunkering, som kan bunkre af op til seks tanktrailere samtidigt.
Anlægget består af en fyrrefods container, som rummer tre racks, hvori der i hver kan placeres en pumpe-unit. Hver pumpe-unit kan kobles på to. Skal der bunkres mere end de op til 120 tons LNG, de seks tanktrailere kan rumme tilsammen, vil processen foregå anderledes.
Den vil i så fald ske kun med tre tanktrailere ad gangen, så der kan skiftes tre/tre løbende - og igen, så der sikres et kontinuerligt flow og dermed også en kontinuerlig nedkøling af systemet. Den mindre container indeholder automationen, kompressor og generator. Det containeriserede system medbringer også hele fremføringen hen til skibets bunkermanifold.
Ideen bag anlægget er, at havne uden store dedikerede bunkerfaciliteter til LNG, alligevel kan tilbyde højkapacitetsbunkring med op til 210 kubikmeter i timen ved hjælp af det mobile anlæg og tanktrailere med LNG, som er tilgængelige langt de fleste steder.