Høje omkostninger tynger Maersk Line
Containerdelen i A.P. Møller-Mærsk trækkes ned i første kvartal af højere brændstofudgifter og lavere dollarkurs
Mærsks containeraktiviteter, som i regnskabet bogføres samlet under ’Ocean’, består af Maersk Line, MCC, Seago Line, Sealand samt det tilkøbte rederi Hamburg Süd og en del af havneforretningen APM Terminals.
Fratrukket Hamburg Süd var volumenvæksten i Ocean-delen 2 pct. i årets første kvartal - noget lavere end det globale gennemsnit på 3-4 pct.
Samtidig steg omkostningerne til 1.895 dollar per container (FFE) mod 1.745 dollar i første kvartal 2017.
- Første kvartal var udfordret af øgede omkostninger, delvis forårsaget af eksterne faktorer, hovedsagelig negativ udvikling i brændstofpris og valutakurser. Derfor - til trods for stærk vækst i omsætningen - var indtjeningen utilfredsstillende, skriver ledelsen i regnskabet.
Omsætningen i Ocean-delen voksede 38 pct. til 6,8 mia. dollar i første kvartal, mens toplinjevæksten renset for effekten af Hamburg Süd landede på 9 pct. Driftsindtjeningen (EBITDA) var 492 mio. dollar mod 484 mio. dollar i samme periode sidste år. Det betød, at Ocean-delens overskudsgrad (EBITDA-margin) faldt til 7 pct. fra 10 pct. i første kvartal 2017.
Ledelsen oplyser endvidere i regnskabet, at integrationen af Hamburg Süd forløber som planlagt.
Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, vurderer over for Børsen, at der er tale om en skidt start på året for rederiet.
- Omkostningsudviklingen er ikke på sporet. Og det betyder, at indtjeningen heller ikke er tilfredsstillende, siger Morten Imsgard.
Han mener, at kontrol med omkostningerne er det vigtigste her og nu for Mærsk.
- For at vinde skal Mærsk være bedst på omkostninger - og det er de ikke. De skal bevise de næste kvartaler, at de igen kan vinde på omkostninger, siger analytikeren til Børsen.