23948sdkhjf

Odense Havn skriver kontrakt på udvidelse

Efter et udbud uden kvalificerede ansøgere sidste år er det nu lykkedes Lindø Port of Odense at skrive kontrakt med et konsortium, der skal opføre den 400.000 kvm store udvidelse af havnen.

Det bliver et konsortium bestående af Jan de Nul VN fra Belgien og Züblin A/S fra Danmark, der kommer til at bygge den 400.000 kvm store udvidelse af Lindø Port of Odense. 

Vi igangsatte for knap ni år siden et projekt, som skulle udvide faciliteterne på Lindø, og i dag tager vi et tigerspring frem mod færdiggørelsen med denne kontrakt på den fulde etablering i ét ryk, siger Carsten Aa havnens adm. direktør, i en pressemeddelelse.

Udvidelsen var da også i udbud allerede sidste år. Budrunden endte dog i september 2017 uden kontrakt, da to tilbud var alt for dyre, et tredje levede ikke op til de tekniske krav, og det fjerde kom for sent.

Konsortiet, som kalder sig JV Lindø Port of Odense, har nu vundet udbuddet på 350 mio. kroner, som omfatter etablering af havneareal, kajanlæg samt en særlig heavy load-plade ved kaj.

Denne heavy load-plade bliver 30 meter fra kaj og ind i land og 100 meter langs kaj. Der bliver tale om en massiv konstruktion, som er særligt egnet til placering af endog meget store mobil- og crawlerkraner.

Heavy load-pladen konstrueres således, at alle kendte kommercielt tilgængelige mobil- og crawlerkraner kan bruges til max-grænsen af deres kapacitet på denne plade. Det betyder, at man ved projekter med meget store kraner og meget store og tunge emner kun behøver at udlægge støtteplader eller køreunderlag under kranerne, og at kunder ikke skal lave individuel lastfordelingsopbygning ved hvert projekt. Noget som ellers er en omfattende og omkostningsfuld midlertidig etablering på kajen.

Dermed vil heavy load-projekter på Lindø både kunne serviceres med den eksisterende 1200 tons portalkran på Terminal Syd og fra 2020 med projektopstillede mobil- og crawlerkraner på Terminal Nord.

Over for Fyens.dk giver Carsten Aa udtryk for, at heavy load-pladen vil give havnen en konkurrencefordel.

- Der er ingen tvivl om, at vi vil se en øget konkurrence i fremtiden, for godsmængderne stiger ikke væsentligt. Men det afgørende for os er netop, at vi har skabt noget unikt, som ingen andre havne kan tilbyde. Så jeg ryster ikke på hånden, men man kan da godt frygte, at vi generelt er på vej mod en overkapacitet i danske havne, siger han til Fyens.dk. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125