Maritim klynge opdyrker eftertragtet resurse ude i folkeskolen
Udsigten til at kunne få en rigtig læreplads i stedet for at skulle i skolepraktik på erhvervsskolen skal få flere af de ældste folkeskoleelever til at overveje en fremtidig karriere som faglært håndværker hos en af de mange virksomheder på metalområdet i Fyns Maritime Klynge.
Læs også: Fayard fandt sine lærlinge alligevel
Indsatsen for, at det skulle kunne lykkedes blev igangsat sidste år af Fyns Maritime Klynge med støtte fra Den Danske Maritime Fond og resulterede i 40 nye lærlingepladser. En ny bevilling fra fonden sikrerede december i 2017, at indsatsen kan fortsætte gennem hele 2018.
– Vi udvider indsatsen i år i et nyt samarbejde mellem virksomheder, erhvervsskolen og kommunen i Svendborg, hvor vi skal være med til at få genstartet industriteknikeruddannelsen, som i nogle har været sat på standby på grund af en for lille søgning til den, siger Lars Ahrendtsen, forretningschef i Fyns Maritime Klynge.
Vigtig for motivationen
Han forklarer, at metoden er den samme som i 2017. Altså et opsøgende arbejde ude hos medlemsvirksomhederne, der skal garantere, at der er lærlingepladser at få, når de unge mennesker vælger en erhvervsuddannelse. En helt grundlæggende motivationsfaktor for at vælge en af de håndværksuddannelser inden for metalområdet som klyngens medlemmer i de kommende år er helt afhængige af, at der foregår en rekruttering til.
– I første omgang handler det om at få dækket et efterslæb i forhold til, at mange ældre faglærte medarbejdere forlader arbejdsmarkedet i de kommende år. Men der kommer nu også yderligere pres på for at rekruttere kvalificerede folk i takt med, at det faktisk går ganske godt for mange af vores medlemsvirksomheder i øjeblikket, forklarer Lars Ahrendtsen, og fortsætter:
– Vi ønsker ikke at gå på rovdrift hos vores kollegaer på metalområdet uden for det maritime område her på Fyn. Tværtimod så ønsker vi at lave en samlende indsats, for når det kommer til lærlinge, så giver det ikke mening at skelne imellem maritime virksomheder og metalvirksomheder.
Derfor ligger klyngens rekrutteringsindsats direkte ude hos de ældste elever i folkeskolen og hos skolernes erhvervsvejledere i stedet for på erhvervsskolerne og hos dem, der - på trods af den lille søgning til erhvervsskolerne - i dag kommer ud med et svendebrev. Konkret kommer branchen ud på skolerne samtidigt med, at den også byder indenfor med tilbud om virksomhedsbesøg, forklarer han.
SDU og SIMAC
To andre væsentlige kontaktflader for Fyns Maritime Klynge, både i forhold til innovation og rekruttering af mellem- og højtuddannede medarbejdere i fremtiden, er hos SDU (Syddansk Universitet) og SIMAC. Særligt universitets førende position på drone- og robotområdet er der fokus på i klyngesamarbejdet.
– Flere af vores medlemsvirksomheder arbejder konkret med teknologier, der er nærtbeslægtet med autonome systemer. Og så har vi jo en masse kystnære færger omkring os her på Fyn, så samlet set har Fyn potentiale til at blive centrum for udvikling og test af nogle af de autonome systemer, som kommer til at tegne den maritime fremtid, siger Lars Ahrendtsen.
Samarbejdet med SDU sker via universitets center Blue SDU, som har et samlet overblik over de forskere, som enten beskæftiger sig direkte med det maritime område eller som har projekter, der kan have en indirekte maritim vinkel. Samtidigt sidder repræsentanter fra både SDU og SIMAC i Svendborg med i Fyns Maritime Klynges advisory board.
– Samarbejdet med SIMAC har altid været centralt for os, da de jo uddanner maskinmestre, som også er en særdeles efterspurgt arbejdskraft for mange af vores medlemmer. Forholdet har dog ændret lidt karakter siden deres uddannelser har fået bachelorstatus, hvilket har givet dem en forskningsforpligtelse. Derfor er der i relationen nu også en række ligheder med den, vi har med Blue SDU, forklarer Lars Ahrendtsen.
Maritim Startup Hub
Et naturligt udkomme af klyngearbejdet skulle også gerne være iværksætteri og innovation. Det har Fyns Maritime Klynge nu opsat en formel fysisk ramme for i Maritim Startup Hub i Svendborg, som åbner dørene 13. juni i år.
– Vi har etableret et maritimt iværksættermiljø i Kvægtorvet (Svendborgs nye iværksætterhus på havnen, Red.), hvor vi kan tilbyde et 6- eller 12-måneders forløb til maritime iværksættere med betalt husleje og et kreativt kontormiljø med andre i den samme opstartssituation.
– Derudover giver vores startup-program bl.a. adgang til teknisk support, testfaciliteter, sparring på forretningsudvikling og adgang til samarbejdspartnere blandt virksomheder i det maritime klyngemiljø, hvor produkterne kan udvikles og afprøves, forklarer Lars Ahrendtsen.
Maritim Startup Hub har fået økonomisk støtte til opstarten og driften til og med 2021 fra Region Syddanmark via EU Socialfondsprojektet og Co‐Create Sydfyn.
Fakta: Fyns Maritime Klynge
- Der er i alt 114 medlemmer i Fyns Maritime Klynge fordelt mellem rederier/havne/shipping, foreninger, producenter, rådgivere, suvey, uddannelse og underleverandører. Sidstnævnte gruppe tæller alene 48 medlemmer, hvoraf en stor del er inden for metalområdet.
- I følge tal for Danmarks Statestik fra 2015 beskæftiger Fyns Maritime Klynge omkring 6.900 personer.
- Danmark har fire dominerende maritime klynger, som dog ikke alle er formaliseret i et egentligt sekretariatsstyret klyngesamarbejde, henholdsvis: Hovedstadsområdet (hovedsageligt shipping), Fyn, Sydvest-danmark (hovedsageligt offshore vind/olie/gas) og Nordjylland.