Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense
Aalborg Kommunes færgeselskab ønsker sig en miljøvenlig færge i kompositmaterialer med eldrift, når de to færger på Hals-Egense skal pensioneres. Det skriver Nordjyske.
De to eksisterende færger er fra 1955 og 1956, og klarer sig ifølge mediet kun med nød og næppe igennem det årlige bundeftersyn.
Afdelingsleder Henrik Jess Jensen, der har det daglige ansvar for kommunens færgeoverfarter, fremhæver en besparelser på adskillige tons dieselolie og lavere driftsomkostninger, hvis færgen kan sejle den 600 meter lange overfart over Limfjorden uden en mand ved joysticket hele tiden.
I sammenslutningen Småøernes Færgeselskaber er formand Søren Adsersen, der også er overfartsleder på Venø-færgen, dog skeptisk over for, om førerløse letvægtsfærger er fremtiden.
- Ved en ubemandet færge er der intet personale til brand, evakuering, mand over bord og alle de ting, der kan ske, når en færge er ude på vandet. Derfor ligger det ikke til højrebenet, at vi får bemandingsfri færger, siger han til Nordjyske.
Han medgiver, at elektronik i et vist omfang kan være med til at lette arbejdsbyrden for personalet, men er desuden skeptisk over for bæreevnen i kompositmaterialet, når færgen også skal kunne tage biler og lastbiler.
I Aalborg Kommune er Henrik Jess Jensen uenig.
- Jeg har set en færge i komposit, der nærmest var udformet som en sejlende ø og lignede noget fra en James Bond-film - uden problemer med bæreevnen. Men det er klart, at tænker man konventionelt og har den opfattelse, at en færge skal se ud som den, der findes nu, så lader du dig begrænse, siger han.
Kommunen regner med, at en ny færge vil koste 70 mio. kroner inklusiv ombygning af færgelejerne. De penge er endnu ikke blevet sat af i budgettet.