Hvidbog skaber overblik over bunkeralternativer
Klassifikationsselskabet DNV GL har netop udgivet hvidbogen ”Alternative fuels and technologies for greener shipping”. Publikationen undersøger prisen, tilgængeligheden, regulatoriske udfordringer og miljømæssige fordele ved alternative brændstoffer og teknologier.
Det vil sige LNG, LPG, brint, brændselsceller og hybrid- og batteriteknologier, som hvidbogen sammenligner med brug af konventionelt brændstof med scrubber og nye lavt svovl-alternativer.
Med hvidbogen har DNV GL til hensigt at give den maritime industri et indblik, som kan hjælpe den med sine forberedelser til den kommende Global Sulphur Cap, som skal træde i kraft 1. januar 2020. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Afbalanceret vurdering
– Den kommende IMO-svovlgrænse på udledninger fra skibsfart har en væsentlig indvirkning på den maritime industri, og den har potentialet til at ændre retning mod alternative brændstoffer, siger Trond Hodne, Senior Vice President, Sales & Marketing Director ved DNV GL - Maritime.
– Vores nye hvidbog er tænkt til at vise mulighederne og at tilbyde en afbalanceret vurdering af potentialet for disse brændstoffer og teknologier. Vi håber at kunne tilføje ekstra viden, således at beslutningen om at investere kan træffes med større sikkerhed og tillid, fortsætter han.
De teknologier og brændstoffer, der ses i hvidbogen, er mange af de mest almindeligt anvendte inden for skibsfarten i dag: LNG, LPG, metanol, biobrændstof, hydrogen, batterisystemer, brændselscellesystemer og vindassisterende fremdrivning.
Peger på LNG
Hvidbogen identificerer og undersøger de faktorer, der vil påvirke brugen og accepten af alternative brændstoffer og teknologier inden for fragt, herunder: miljøkompatibilitet, tilgængelighed, brændstofomkostninger og de internationale regler i IGF-koden (low flashpoint-brændstoffer).
På kort sigt forudsætter hvidbogen, at langt størstedelen af nuværende skibe med konventionelle brændstoffer, enten vil skifte til konventionelle brændstoffer med lavt svovlindhold eller implementere et scrubbersystem og derved fortsætte med at bruge HFO.
For nybygninger kan svovlgrænsen være en vigtig drivkraft for alternative brændstoffer, og Gerd Würsig, Business Director Alternative fuelled ships, ved DNV GL - Maritime, mener, at LNG er den største konkurrent blandt dem:
– LNG har allerede overvundet hindringer i forbindelse med international lovgivning og er til rådighed i tilstrækkelige mængder i dag for at imødekomme den maritime industris krav i mange år. Den passer også i tendensen mod at reducere udledninger af CO2, NOx og partikler, siger Gerd Würsig, og understreger:
– I bund og grund skal beslutningen om det bedste koncept for et givent skib, tages af rederen fra sag til sag.
Søfart vil på et senere tidspunkt dykke ned i hvidbogens indhold og konklusioner i en større artikel.