23948sdkhjf

Politisk medvind til montørordning fra S og DF

Den afsluttende debat på Danske Maritimes årsmøde gav politisk opbakning til bedre rammevilkår - herunder en maritim montørordning, fra S og DF.
En maritim montørordning har længe stået højt på ønskesedlen blandt Danske Maritimes medlemmer. Og selv om erhvervsminister Brian Mikkelsen på brancheorganisationens årsmøde, tirsdag, kunne oplyse, at EU-Kommissionen har vendt tomlen ned til forslaget , er der fortsat politisk opbakning til ordningen fra folketingsmedlemmerne Bjarne Laustsen (S) og Peter Skaarup (DF).

Ved den afsluttende debat med to folketingspolitikere fortalte Peter Skaarup, hvad han ville gøre for den maritime industri, hvis han havde 90 mandater. Han synes, at industrien i forvejen er godt tilgodeset i den vækstpakke, DF har lavet sammen med regeringen.

- Men det er ikke alt,Folketinget kan bestemme selv. Jeg kunne f.eks. godt tænke sig bedre internationale rammevilkår samt skattevilkår som eksempelvis montørordningen, der jo skal gennem EU. Og så skal vi bygge og vedligeholde statens skibe her i landet. når vi kan. Endelig skal vi sikre, at der kommer ny og dygtig arbejdskraft, sagde Peter Skaarup.

Bjarne Laustsen fra Socialdemokratiet fulgte trop.

- Jeg er også tilhænger af en montørordning, sagde han. For det med det maritime er noget, der foregår på Fyn og i Nordjylland, ved vi alle, og der er brug for ordningen, sagde han og bemærkede, at der nu skal lægges fælles pres på EU-Kommissionen.

- Jeg ville også sætte en grøn dagsorden for den maritime industri, for der er tusindvis af job i grøn omstilling, sagde Bjarne Laustsen.

- Endelig skal statens udbud af skibe fremover udarbejdes, så vi kan bruge god dansk arbejdskraft og samtidig udvikle nye fartøjer. Derfor skal vi også fortsat have dygtige smede og anden faglært arbejdskraft,” nævnte han i lighed med Peter Skaarup.

De to politikere blev suppleret af Danske Maritimes adm. direktør, Jenny N. Braat:

- Hvis den danske maritime industri skal klare sig i den stigende, globale konkurrence, skal vi have ordentlige rammevilkår, og vi skal sikre, at vi har et ’level playing field’, så vi kan konkurrere på lige vilkår, ikke mindst med landene omkring os, sagde Jenny N. Braat og fortsatte:

- Et afgørende element i arbejdet i år med at få gode rammevilkår er at få gennemført de mange gode forslag i regeringens vækstplan for Det Blå Danmark. Jeg tænker især på nabotjek, montørordning, innovation, iværksætteri samt kompetencer, fremførte hun.

Iværksættere ønsker kapital og klarhed

Blandt de, som på årsmødet var kommet med ønsker til politikerne, var Martin Winkel fra Rosenby Engineering. Han efterlyste fra statens side større klarhed om, hvordan man opnår certificeringer i de enkelte flagstater. Stefan Urup Kaplan fra Port-Safety, der har udviklet en sikkerhedsstige til havne, fremhævende, at det er et stort problem for branchen at kunne skaffe kapital.

Kåre Groes Christiansen, adm. direktør i OMT, sagde blandt andet, at den store udfordring er at få skabt en prototype og ikke mindst dernæst at få den skaleret.

- Det er ikke muligt at tjene penge på en prototype alene. Den skal i produktion og mangfoldiggøres, og så skal man samtidig se til, at ingen stjæler ideen, som det desværre sker, sagde han.

Desuden bør det sikres, at virksomheders ideer ikke stjæles af fremmede nationer, tilføjede Kåre Groes Christiansen.

Kilde: Danske Maritime
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094