EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre
EU-Kommissionen har vendt tommelen ned til en dansk maritim montørordning, men både regeringen og Danske Maritime kæmper videre for en alternativ model
EU-Kommissionen har nemlig vendt tommelen ned til den montørordning, som branchen længe har sukket efter.
Men selv om det i første omgang blev et nej fra EU, havde ministeren en fremstrakt hånd til erhvervet. Han understregede, at regeringen vil kæmpe sammen med Danske Maritime om en alternativ ordning.
– Jeg er for en montørordning, og et flertal i Folketinget er for den, men vi har en udfordring i forhold til EU-Kommissionen. Kommissionen har nemlig afvist den ordning, som vi har lagt op til, fordi den ikke er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, sagde Brian Mikkelsen og tilføjede:
– Vi kigger nu sammen med Danske Maritime og EU-Kommissionen på en alternativ ordning. Det er ikke nemt, men vi er stadig ikke færdige med at analysere på det.
Fortsat optimist
Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime, er fortsat også optimist med hensyn til at få gennemført en maritim montørordning.
– Jeg er stadig sikker på, at Brian Mikkelsen som hele det blå erhvervs minister vil sørge for at få en ordning igennem, så vi også om nogle år kan være globalt konkurrencedygtige, sagde hun.
Sidste år afsatte regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre i forbindelse med en erhvervs- og iværksætterpakke en årlig ramme på 100 mio. kroner til en maritim montørordning.
Maritime montører er skibstekniske medarbejdere, som installerer og vedligeholder tekniske systemer og udstyr om bord på skibene. De maritime montører sejler ofte med om bord på skibene og udfører deres arbejde, mens skibet er i drift.
DF: Danmark bør gå enegang
Erik Høgh-Sørensen, der er medlem af Regionsrådet i Nordjylland for Dansk Folkeparti, har udtalt i Søfart , at han mener, Danmark bør indføre den maritime montørordning og - om nødvendigt - tage den hele vejen til EU-domstolen.
– Hvis de igangværende forhandlinger går i hårdknude, så mener jeg ikke, vi skal være bange for bare at indføre montørordningen og så bagefter tage sagen ved EU-domstolen, sagde han.
Peter Skaarup, gruppeformand for DF i Folketinget, som også deltog i Danske Maritimes årsmøde, er enig med sin partifælle.
– Vi så gerne, at Danmark gik enegang på området, og det var også det, vi argumenterede for i forhandlingerne, men regeringen ville ikke være med til det, siger han til Søfart.
Peter Skaarup peger på, at en række andre EU-lande har indført ordninger til gavn for deres industrier uden at få godkendt ordningerne i EU.
– Der er en masse forskellige ordninger, som landene stille og roligt gennemfører, hvor Danmark ofte er duksen, som siger, uha nej. Men vi risikerer at sakke agterud i konkurrencen, og medarbejdere bliver arbejdsløse, fordi jobbene flytter væk fra Danmark, siger han.
Forhandlingsvejen først
Danske Maritimes direktør mener dog, det er bedst at arbejde på en løsning, som kan godkendes i EU.
– Jeg synes, man skal prøve forhandlingsvejen først for at finde en løsning. Men jeg synes også vi skal passe på, for vi har jo set på udbudssiden, hvordan Danmark har valgt en duksetilgang, som ingen lande omkring os har gjort, siger Jenny N. Braat med henvisning til bl.a. udbud af nogle af forsvarets skibe, der udelukkede danske værfter.
– Der er jo ingen af de lande omkring os, der har valgt nationale leverandører, som på nogen måde har set EU-Kommissionen komme efter dem. Så nogle gange er det også et spørgsmål om fortolkningen. Vi foretrækker og ønsker en ordning, som ikke giver problemer i EU, men hvis det ikke lykkes, må man jo se på, om der er andre metoder, der skal tages i brug, siger hun.