Frist for CO2-aftale nærmer sig i IMO
I fire dage har repræsentater fra IMO's medlemslande været samlet i London for at diskutere en mulig begrænsning af shippings udledning af CO2.
Flere medier, heriblandt Ship and Bunker, peger på, at kun to lande har gjort officielle indsigelser imod udkastet til en aftale. En aftale, som står til at reducere shippings udledning af drivhusgasser med "mindst 50 pct." i 2050 sammenlignet med niveauet i 2008.
De to lande, som strittter imod, er USA og Saudi-Arabien. Brasilien og Argentina har tidligere udtrykt modvilje mod at sætte et fast mål, men har altså ikke gjort nogen officiel indsigelse mod det seneste udkast til en aftale.
En aftale i IMO kræver accept fra samtlige 173 medlemslande. Imens nogle lande har deres egne grunde til at arbejde imod en aftale, som kan begrænse forbruget af olie, kan en aftale også risikere at falde til jorden, fordi andre lande vil have en mere ambitiøs målsætning nedfældet på papiret.
Blandt dem er EU og Marshall-øerne, som ønsker en reduktion på 70 pct. frem mod 2050.
"De næste 24 timer er afgørende. Der er stadig en risiko for, at vi skal forlade London uden en aftale, og som verdens næststørste skibsregister har jeg gjort det klart, at vi vil udvandre fra en aftale, hvis ambitionerne ikke bliver skruet op," siger Marshall-øernes repræsentant David Paul torsdag.