Hapag-Lloyd vil indføre prisforskel på containerfragt
Containerrederier har muligheden for at sætte individuelle priser på containere, ligesom flyselskaber sælger de forreste sæder dyrere end de bagerste.
Det mener Rolf Habben-Jansen, adm. direktør i det tyske containerrederi Hapag-Lloyd.
- Alle pladser bør ikke have den samme værdi. Hvis dit gods bliver lastet på et meget stort skib som den sidste og lastet af skibet som den første, så får du en meget hurtigere transittid. Lige nu er der ingen logik for, hvad der bliver lastet først og sidst, siger han til Finans og forklarer, at der kan være tale om en besparelse i tid på mellem to og fire dage.
Maersk Line har tidligere har forsøgt med en lignende service kaldet Daily Maersk. Det blev dog droppet igen, da kunderne ikke ville betale ekstra for at få deres containere leveret rettidigt med garanti.
Rolf Habben-Jansen mener dog, at der er potentiale i at differentiere priserne.
- Nogle af resultaterne fra vores markedsundersøgelser er faktisk ret lovende, og de går en smule imod den gængse tankegang i industrien, hvor alt bliver set som en handelsvare. Men det er det faktisk ikke, siger han til Finans.