Damen skal designe el-færger til Canada
Damen-gruppen har vundet et udbud på at udvikle to fuldt elektriske vejfærger for lokalregeringen i canadiske Ontario. De to færger med typebetegnelsen Road Ferry 6819 og Road Ferry 9819, bliver som tallene antyder henholdsvis 68 og 98 meter lange. De to nybygninger bliver de første ikke-kablede fuld-elektriske færger i Canada.
Ifølge Damen var der ikke et krav om ren el-drift i udbuddet, men i stedet, at de enkelte bydere skulle fremkomme med forslag til grønne løsninger. Introduktionen af de to el-færger på de to overfarter mellem Kingston og Wolfe Island samt mellem Millhaven og Amherst Island, ventes at skabe en årlig CO2-redution på syv mio. kg sammenlignet med den nuværende drift af konventionelle færger.
Landanlæg indgår
Ifølge en pressemeddelelse fra Damen har det været målet i designet af færgerne, at de ikke adskiller sig indretningsmæssigt eller operativt i det daglige, i kraft af, at de er fuldt elektrificerede. Den mindste af de to færger får en kapacitet på 300 passagerer og 42 biler, mens den største får plads til 399 passagerer og 75 biler.
Servicefarten bliver på 12 knob, hvilket er den samme, som de konventionelle færger på ruterne har i dag. Med i kontrakten indgår også installation af elektriske fortøjningsanlæg samt landbaserede lade-anlæg.