23948sdkhjf

Oliegigant bag arrest i Aalbæk Bugt

Et datterselskab til oliegiganten Lukoil står bag arresten i tankskibet ‘Natig Aliyev’, som stadig ligger for anker nær Skagen. Det viser aktindsigt, som Søfart har foretaget. Advokat frygter, at sagen kan trække i langdrag.

Opdateret 7. juli kl 13.44 med præcisering fra Eiger Shipping. Se nederst.

Der er store interesser i spil i Aalbæk Bugt nær Skagen, hvor det tyrkisk/russiske tankskib ‘Natig Aliyev’ har ligget for anker siden begyndelsen af februar i år. 

Skibets ejer, det tyrkisk registrerede rederi Palmali, havde ikke betalt besætningen løn i månedsvis, da en gruppe mennesker steg om bord på slæbebåden Svava og satte kurs mod det opankrede tankskib den 27. februar om eftermiddagen.

Gruppen bestod af repræsentanter fra ITF, Søfartsstyrelsen, Nordjyllands Politi, advokatfirmaet Gorrisen Federspiel og Fogedretten i Hjørring. Da gruppen forlod ‘Natig Aliyev’ en lille times tid senere, var det sammen med skibets dokumenter.

Siden den 27. februar har den 19 mand store besætning fået sine penge, og de fleste besætningsmedlemmer er afmønstret. Dermed er ITF og Søfartsstyrelsen tilfredse indtil videre, men den klient, som Gorrisen Federspiel repræsenterer, er stadig langt fra tilfreds. Derfor ligger skibets dokumenter stadig hos Retten i Hjørring.

– Vi har desværre ikke modtaget noget som helst officielt svar fra hverken rederiet eller manageren af skibet. Hverken på arresten eller i form af sikkerhedsstillelse, siger Jens V. Mathiasen, partner i Gorrisen Federspiel, til Søfart.

Han fortæller, at den slags sager normalt er overstået i løbet af de første fem dage, når en arrest bliver gennemført. Enten i form af tilbagebetaling af kravet – i der her tilfælde 574.175 dollar inkl. sagsomkostninger, svarende til 3.476.575 kroner – eller i form af sikkerhedsstillelse for det skyldige beløb.

– Vores klienter er selvfølgelig meget overraskede over, at Palmali ikke har tilbudt nogen form for sikkerhed, siger han.

Jens V. Mathiasen vil ikke fortælle, hvem klienten er. Det fremgår dog af en aktindsigt, som Søfart har fået hos Fogedretten i Hjørring, at det er rederiet Eiger Shipping, der har anmodet om at få arrest i ‘Natig Aliyev’.

Eiger Shipping er et datterselskab til oliegiganten Lukoil, der har base i Schweiz. Lukoil havde ‘Natig Aliyev’ på charter i tilbage 2015, men endte med at aflevere tankskibet inden charteraftalen udløb. Eiger Shipping havde lagt ud for bunker om bord på skibet, og havde derudover forudbetalt hyre for skibets besætning i en periode. 

Siden skibet blev afleveret til Palmali i december 2015 har Eiger Shipping krævet at få refunderet bunker på skibet og den forudbetalte hyre til besætningen. Fraregnet sagsomkostninger beløber det sig ifølge fogedbogen til “ikke under” 441.637 dollar.

Hos Gorrisen Federspiel frygter Jens V. Mathiasen, at Palmali ikke har skibets lovpligtige forsikringer på plads.

– Vi er lidt bange for, at de måske ikke engang har P&I-dækning på skibet længere, siger han og forklarer, at P&I-dækningen er en lovpligtig ansvarsforsikring.

PRI-dækningen træder bl.a. i kraft i tilfælde af olieforurening, eller hvis skibet sejler ind i en kaj. Hos de fleste P&I-klubber er det muligt at tilkøbe juridisk bistand i tilfælde af eksempelvis arrest. Når der er tale om gode kunder, vil PRI-klubben ofte gå ind og stille sikkerhed med det samme i forbindelse med en arrest, så skibet kan sejle videre med det samme, forklarer Jens V. Mathiasen.

– På den måde er vi lidt urolige for, at der er ugler i mosen, siger han og understreger, at der er tale om ren spekulation fra ham selv og sin klient.

12 russiske besætningsmedlemmer afmønstrede i sidste uge skibet for at flyve hjem.

Præcisering:

CEO i Eiger Shipping Kristian Aursnes oplyser til Søfart, at Eiger Shipping ikke har tilbageleveret 'Natig Aliyef' inden charteraftalens udløb, men blot inden udløbet af det med Palmali aftalte vindue for tilbagelevering. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097