Erria-CEO: Tab i Venezuela slår os ikke ihjel
Med et underskud på 276.000 kroner i 2017 formåede Erria lige akkurat ikke at vende underskuddet i 2016 til et overskud.
Erria har 5,2 mio. kroner til gode hos Venezuelas statsejede olieselskab, Petróleos de Venezuela. Der er dog ikke kommet nogen betalinger det sidste halve år, og med den miserable økonomiske situation i Venezuela har Erria valgt at afskrive tilgodehavendet med 2,5 mio. kroner.
- Nu har vi fået lidt flere muskler, så det er ikke noget, der slår os ihjel, siger Errias adm. direktør Henrik Andersen om nedskrivningen til Søfart.
Han glæder sig i stedet over, at driftsresultatet (ebitda) endte med et overskud på 5,2 mio. kroner mod et underskud på 0,7 mio. kroner i 2016, og at omsætningen er steget med hele 42 pct. til 101,3 mio. kroner.
Den store stigning i omsætningen skyldes, at Erria er blevet aktiv på tonnagefronten. I løbet af 2017 købte og solgte virksomheden to slæbebåde, og så begyndte Erria at tage skibe ind på charter. Iøbet af andet halvår galdt det et skib fra Maersk Tankers, og siden da er en tørlaster og endnu et tankskib også kommet på flådelisten.
- Vi vil gerne udnytte de lave timecharter-rater, og så har vi et relativt stort netværk, som gør, at vi kan kombinere skibe og laster med en meget begrænset risiko, siger Henrik Andersen.
Han fortæller, at Erria har arbejdet på at blive skibsreder i et lille års tid, før det første skib blev taget ind. Skibene er typisk inde tre måneder ad gangen med mulighed for forlængelse, og Erria tager først skibe ind, når der er laster klar til dem. Han forventer dog ikke, at Errias flåde skal vokse til hverken 15 eller 20 skibe.
- Vi spiller det meget sikkert. Ambitionen er bare at sejle rundt med tre-fem skibe, siger han.
Erria-direktøren bliver anderledes stor i slaget, når snakken falder på det relativt nye forretningsben i Ghana, Erria Container Service. Han fortæller, at Erria er de eneste, som tilbyder certificeret reperation af containere i Vestafrika, og at der for nyligt er skrevet kontrakter med både Maersk Line og Hapag-Lloyd. Henrik Andersen tør ikke sætte tal på, hvor stort forretningsområdet kan blive, men han ser et stort potentiale.
- Forholdene er dårlige dernede, så mange containere bliver smadret. Samtidig begynder de at eksportere mere, og så bliver der et stort behov for gode containere dernede," siger han og forklarer, at rederiernes alternativ hidtil har været at sende ødelagte containere til reperation i Europa eller Asien.
Forventningen til Erria Container Service er et driftsresultat (ebitda) imellem 0 og -1 mio. kroner i 2018, hvor også en tilpasning af Errias overordnede organisation forventes at trække ned med to mio. kroner.
Henrik Andersen vurderer dog, at udsigten til at få resten af tilgodehavendet fra Venezuela tilbage, er relativt god.
- Al dokumentationen på alle deres nybygninger ligger her hos Erria i Køge, de har den ikke selv. Men de har brug for den, så vi har nogle ret gode pressionsmidler over for dem, siger han og tilføjer, at tilgodehavendet var på mere end 20 mio. kroner forrige år.
Foruden nedskrivningen på 2,5 mio. kroner stammer resten af forskellen mellem driftsresultatet på 5,2 mio. kroner og bundlinjen på minus 276.000 kroner fra renter på Errias lån.
- Så det er fuldstændigt, som det skal være, siger Henrik Andersen.
Errias årsrapport 2017 er tilgængelig her.
tusinde kr. | 2017 | 2016 |
---|---|---|
Omsætning | 101.335 | 71.361 |
Resultat før afskrivninger m.v. (EBITDA) | 5.182 | -2.069 |
Resultat før finansielle poster (EBIT) | 1.135 | -3.597 |
Årets resultat før skat | -262 | -10.964 |
Årets resultat | -278 | -10.854 |
Egenkapital i alt | 26 | 502 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31.december 2017. |