DFDS rydder ud på hovedkontoret
17 medarbejdere er opsagt, og samlet set forsvinder 29 stillinger på rederiets hovedkontor, skriver DFDS i en meddelelse
- Selvom DFDS har fundet løsninger for mange af de 29 stillinger, der vil forsvinde, vil 17 kolleger desværre stadig blive påvirket. De er alle blevet informeret, hedder det i en meddelelse fra DFDS mandag.
Ifølge meddelelsen skyldes ændringerne, at DFDS er vokset betydeligt i hovedkontorfunktionerne til støtte for ændringer i forretning og systemer.
- Men samtidig skal vi forbedre effektiviteten løbende ved at tilpasse hovedkontororganisationen til nye arbejdsmetoder - og til ændrede krav, fordi gamle systemer, opgaver og stillinger forsvinder, skriver ledelsen og fortsætter:
- I denne proces er vi kommet langt ved at gøre vores yderste for at finde muligheder for at tilbyde nye stillinger til disponible kolleger med de rette kompetencer, ved ikke at genbesætte ledige stillinger og ved at opfordre andre kolleger til at gå på tidlig pension. Det vil dog desværre ikke være nok til at sikre det nødvendige effektive setup i vores hovedkontorafdelinger, hvor i alt 29 stillinger forsvinder.
Ændringerne medfører, at i alt 17 medarbejdere må forlade DFDS. Det gælder især i afdelingen Finans & IT, hvor der er mest personale. Samlet set vil syv medarbejdere forlade IT-afdelingen, fremgår det.
Som led i en strukturændring har ledelsen blandt andet besluttet at integrere indkøb i en ny Group Transformation-afdeling ledet af Group Transformation Officer Valdemar Warburg. Da Vice President Karsten Johansson ikke ønsker at fortsætte ledelsen af koncernens indkøb i denne nye struktur, har han besluttet at forlade DFDS.
- Karsten har opbygget en stærk organisation og har succesfuldt styret indkøbsprocessen og indkøbsoptimeringsprogrammer, der i høj grad har bidraget til at forbedre DFDS' bundlinje i flere år, hedder det i meddelelsen.
- Vi vil gerne understrege, at dette skyldes de strukturelle og nødvendige ændringer, som gør nogle funktioner og stillinger overflødige. Vi takker alle de berørte for deres arbejde og engagement i DFDS, og vi ønsker dem alle det bedste i fremtiden. Vi vil naturligvis hjælpe de berørte på den bedst mulige måde under omstændighederne og tilbyde ekstern bistand til alle, skriver ledelsen.