LNG på Maersk Lines radar
Da Maersk Line lagde flere af sine seneste ordrer på nye fartøjer var LNG med i overvejelserne. Det skriver ShippingWatch, som har haft COO Søren Toft i tale.
Traditionelle løsninger vandt dog. Ganske enkelt fordi markedet ikke er stort nok og udstyret er for dyrt, lyder argumentet.
LNG er dog ikke opgivet. Blandt andet fordi prisen for fremdrift er for nedadgående.
- Men det vil være en vurdering i hvert enkelt tilfælde, som vi laver nøje økonomiske beregninger på. Der skal installeres en stor tank på skibet til LNG, som koster på volumen. Men jeg vil ikke afvise, at vi vil anvende LNG fremover, siger Søren Toft til ShippingWatch.
Hidtil har containerrederiets holdning været, at de kommende globale svovl-krav om, at der efter 2020 højst må være 0,5 procent svovl i brændstof, været at anvende brændstof med lavt svovlindhold.
Hvor Maersk Line tøver tog CMA CGM LNG-springet, da det franske containerrederi valgt at gøre sin 22.000 TEU stor nybygningsserie fuldt LNG-drevet.