Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk
En omsætning, der ligger stabilt på omkring 5,5 mia. dollar de seneste fem regnskabsår og et solidt driftsoverskud, der dog er faldet fra 734 mio. dollar til 554 mio. dollar (EBITDA) fra 2013 til 2017.
Det er status for Hamburg Süd, og det blev offentliggjort på Mærsk årlige ’Capital Markets Day’ tirsdag d. 20. februar 2018. Her blev det også afsløret, hvordan Mærsk agter at optimere sit rutenetværk som følge af det store opkøb.
Her løftede Mærsk nemlig lidt mere af sløret ift. Hamburg Süds regnskaber efter de første tal blev frigivet d. 9. februar. Tallene er imidlertid vejledende og har ikke været igennem ekstern revision. Tidligere har de været hemmelige, siden det før privatejede rederi ikke har været forpligtet til at offentliggøre nøgletal. Og det har ejeren, Oetker Group, aldrig ønsket.
Kæmpe opkøb
Til sammenligning lå Maersk Lines omsætning på godt 20 mia. dollar på årsbassis på købstidspunktet, og i det seneste regnskabs år – 2017 – var den samlede opmsætning i konglomeratet 31 mia. dollar.
Det er med andre ord en stor mundfuld, Mærsk har taget med opkøbet, hvilket da også var velkendt, inden de eksakte tal kom frem. Nu står det imidlertid krystalklart.
Siden det i november 2016 blev annonceret, at Mærsk havde lavet en handel med Oetker Group om at købe verdens dengang syvende største containerrederi, har der været spekuleret i, hvad det egentlig var værd.
Nogle måneder senere blev købsprisen på 3,7 mia. euro offentliggjort, og den lå ifølge analytikere i den høje ende. Læs mere her
Stærk i Latinamerika
Overtagelsen er stadig ved at blive implementeret efter alle konkurrencemyndigheders godkendelser tikkede ind i løbet af 2017.
Dermed er man klar til at udnytte den position, man har opnået i særligt Latinamerika, hvor Hamburg Süd er en gigant, og 67 procent af rederiets kapacitet benyttes på nord-syd ruterne - med klar fokus på Latinamerika. Således er Hamburg Süd det suverænt mest nord-syd fokuserede rederi af de store spillere. Nu skal den endelige implementering resultere i op mod 400 mio. dollar i årlige synergi-besparelser for Mærsk, herunder APM Terminals, fra 2019, mens man også er håbefuld ift. fremtidig markedsuvikling.
Fokus på dette område skyldes i høj grad, at en række lande og særligt Brasilien og Argentina er store fødvareproducenter - Brasilien er i dag verdens største eksportør af fødevarer - og med en voksende verdensbefolkning regner analytikere med et stort potentiale på dette marked, herunder reefermarkedet. Sydamerika bliver med enorme uopdyrkede frugtbare arealer ofte kaldt verdens spisekammer, og regionen vækster trods problemer undervejs, ikke mindst i Brasilien.
Hamburg Süd fortsætter i øvrigt under egne farver i hvad topchef i Mærsk-gruppen og Maersk Line, Søren Skou, har kaldt en ’light touch model’. Man ønsker nemlig at bibeholde det stærke brand, som det Hamborg-baserede rederi har opbygget – særligt i Latinamerika.
Nyt rutenetværk
Mærsk brugte samtidig kapitalmarkedsdagen til at fremlægge et større og langt mere ambitiøst Sydamerika-rutenetværk, der om kort tid træder i kraft som følge af Hamburg Süd-opkøbet.
Som det vigtigste element i det nye supernetværk bliver der etableret fire, nye ruter til at forbinde Sydamerika med Asien.
Med driftsdirektør Søren Tofts ord udgør det nye netværk det hidtil mest ambitiøse containernetværk mellem de to verdensdele.
"Med dette netværk kommer vi til at sætte os på hele 35 pct. af den samlede containertrafik mellem Sydamerika og Asien," forklarede Søren Toft, og fortsatte:
"For at anskueliggøre, hvor stort det er, kan man sige, at hvis man udskilte disse fire ruter i et selvstændigt containerrederi, ville dette alene skabe verdens 15. største containerrederi. Det fortæller lidt om, hvor ambitiøst, det er."
Rutenetværket med de fire nye "strenge" udgør en samlet kapacitet på 300.000 TEU. Der skal bruges 38 containerskibe til at opretholde frekvensen i netværket.
Integrationen mellem de to rederier vil samtidig betyde, at en større del af Hamburg Süds volumener vil blive flyttet til Mærsks havnedivision, APM Terminals, i første omgang mest tydeligt i Mexico, hvor det blev afsløret, at Hamburg Süds containere nu skal ekspederes via APM Terminals i Lazaro.