23948sdkhjf

IMO er klar til svovlforbud

Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité

IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, var helt klar i mælet, da han åbnede det ugelange møde i mandags. Her fastslog han, at der ikke er en vej tilbage - de globale svovlkrav vil træde i kraft i 2020. Effekten af reglerne vil være signifikante for både miljøet og folkesundheden, og skal derfor gennemføres, sagde Kitack Lim.

I løbet af mødets første dage var der kun ganske få lande, der udtrykte bekymring om år 2020 som ikrafttrædelsesdato. Der blev derfor hurtig enighed om at drøfte de mere tekniske forslag til håndhævelse af svovlkravene, herunder et forbud mod at have brændstof ombord, der ikke lever op til kravene.

Under disse drøftelser blev IMO-landene enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof ombord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense udstødningen.

- Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi – sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer – har arbejdet længe og hårdt for. Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Hun henviser til det konkrete forslag fra ICS, BIMCO og en række andre internationale erhvervsorganisationer, som blev lanceret før mødet.

- Denne uge har været et godt eksempel på, at IMO-landene tager ansvar for både miljøet og skibsfartens konkurrenceevne. Man har således lyttet til bekymringer fra både NGO’er og rederiorganisationer og udvist den handlingskraft, som en global regulator for en global industri bør gøre, siger Maria Skipper Schwenn.

- Dette var første skridt til at gøre håndhævelsen af svovlkravene mere simpel. Nu tager IMO også fat på selve praktikken omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018, slutter hun.

Endelig vedtagelse til oktober
Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité (MEPC). Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”, hvilket betyder, at forslaget behandles hurtigere end normalt og kan vedtages endeligt i oktober.

Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL-konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske den 1. marts 2020.

Også hos Søfartsstyrelsen glæder man sig over, at svovlforbuddet nu bliver til virkelighed.

- Forslaget om et globalt forbud mod at sejle med brændstof med højt svovlindhold er et skridt i den rigtige retning. Vi arbejder for at mindske konkurrenceforvridningen mellem de forskellige flagstater, og forbuddet vil fremme håndhævelse af reglerne og dermed være med til at skabe ens rammevilkår, siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.

Kilde: Danske Rederier

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046