23948sdkhjf

Halvandet år med neo-panamax

DEEPSEA: Den udvidede slusekapacitet i Panama Kanalen har fuldstændigt ændret sejladsmønstret for de største gastankskibe

Da det forhenværende post panamax containerskib ’Cosco Shipping Panama’ 26. juni 2016 som det første neo-panamax skib passerede slusen til den ny-udevidede Panama Kanal var det med store bevågenhed i shipping pressen.

I det efterfølgende 18 måneder frem til nu har mere end 2.500 neo-panamax skibe taget samme vej. Det opgør DNV GL i sit nyhedsbrev.

Det tidligere panamax mål for at skib lå på 294 meters længde og en bredde på 32,2 meter. Maksimaldimensionerne lyder med udvidelsen af Panamax Kanalen, og det deraf følgende neo-panamax mål, nu på 366 meter længde og en bredde på 49 meter.

Det betyder ifølge DNV GLs opgørelse, at 80 procent af verdens handelsflåde i dag er i stand til at skyde genvej mellem Stillehavet og Atlanten via Panama Kanalen.

Kæmpe forskel for LPG-tank

Modsat i de hidtidige sluser, hvor der anvendes særlige lokomotiver til at hale skibene gennem, anvendes der i de nye sluser nu bugserbåde. En for og en agter. Det har i starten sænket transittiden lidt, men er i takt med større rutine blevet sænket væsentligt, er meldingen ifølge DNV GL fra Panama Kanalen.

December sidste år blev antallet af sluser udvidet fra seks til syv, hvorved det gennemsnitlige daglige antal neo-panamax skibe, der passerer sluserne nu ligger på 5,9 skibe.

Siden indvielsen af den udvidede kanal er det containerskibe og LPG-tankskibe, der tegner sig for de fleste passager. I november 2017 havde således 1.147 neo-panamax containerskibe og 636 neo-panamax LPG-tankskibe således benyttes sig af den nye transit mulighed.

Selv om LPG-tankskibene kun indtager andenpladsen, repræsenterer de den skibstype, som har profiteret mest af den udvidede Panama Kanal.

Før juni 2016 gik samtlige post panamax mellem Nordamerika og Asien syd om Afrika via Kap Det Gode Håb. Nu viser DNV GLs tal, at samtlige neo-panamax skibe i dette segment går via Panama Kanalen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172