LNG i fortsat fremmarch
Her i starten på det nye år har stadig flere rederier med et samlet stadig bredere spekter af skibstyper valgt side i favør af LNG i forhold til de nuværende og kommende restriktioner i skibes svovludledning.
Hele 44 procent af tyske rederier enten har LNG-drevet skibe eller agter således at retrofitte til LNG eller kontrahere nye LNG-drevne skibe. Det viser en rundspørge lavet af den tyske messearrangør bag bl.a. SMM i Hamburg, ifølge mediet Hellenic Shipping News.
Samme medie opgør endvidere, at det aktuelle antal LNG-drevne skibe i drift er på 119, mens antallet af LNG-drevne skibe i ordre i det seneste år er steget markant til hele 1.251. Færger, som var et af de første skibssegmenter til at anvende LNG, flyder stadig meget ordrebøgerne.
CMA CGM kom først
Men det seneste år har også været kendetegnet ved, at paletten af kommende LNG-drevne handelsskibe er blevet markant udvidet. Således er der nu også ordrer på bl.a. LNG-drevne shuttletank-skibe, krydstogtskibe, sandsugere, kranskibe, afra max-tankskibe samt store deepsea containerskibe.
Sidstnævnte kategori blev sidste år lagt til palmetten af franske CMA CGM, som er det første deepsea containerrederi, der valgte LNG-vejen for at opfylde den kommende globale 0,5 procent svovlgrænse i skibes udstødsgas fra 2020.
Samtidigt opgør Hellenic Shipping News, at det også går fremad med infrastrukturen til LNG-bunkring. Her lyder det seneste tal på, at LNG nu er til stede i større mængder på 150 lokaliteter rundt om på kloden. Samtidigt er antallet af dedikerede LNG- bunkerfaciliteter i havene ligeledes steget gennem 2017.
Endelig vil der inden udgangen af 2018 være seks dedikerede LNG-bunkertankskibe i operation med i øjeblikket yderligere fire undervejs.