23948sdkhjf

Danske værfter kan ikke byde på danske skibe

Et udbud på tre nye redningsbåde er skruet sådan sammen, at ingen danske værfter er kvalificerede til at byde ind på opgaven.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har lavet et udbud på tre nye miljøskibe til en anslået pris på 140 mio. kr.

Det er en opgave, der kunne give masser af beskæftigelse på danske værfter, men ingen er blevet prækvalificeret til opgaven, skriver Børsen.

Det skyldes, at FMI stiller som krav i udbuddet, at værfterne skal have bygget redningsbåde inden for de sidste 10 år. Og eftersom der ikke er blevet bygget danske redningsbåde i en rum tid, og udenlandske regeringer sjældent åbner op for, at udenlandske værfter kan byde ind på den type opgaver, har danske værfter ikke haft muligheden for at leve op til det krav.

- Ifølge Rom-traktaten må stater godt, når der er tale om byggeri af forsvarsmateriel, beholde opgaver på egne værfter. Vi får ikke lov at bygge for eksempel redningsbåde i Storbritannien, Tyskland, Norge eller andre steder, fordi andre stater er protektionistiske. Men hvad sker der i Danmark? Nada, ingenting. Det er ikke rimeligt, at vi bypasses i danske udbud, når andre lande ikke gør noget tilsvarende, siger Niels Mathiesen direktør for Mathis Værft, til Børsen.

 Erhvervsminister Brian Mikkelsen siger, at han er opmærksom på sagen og mulighederne for at hjælpe danske værfter, men at han i første omgang er interesseret i at få det bedst mulige skib til den bedst mulige pris.

- Men ud fra alt det, som vi har af kompetencer på området, så burde man jo kunne levere det i Danmark, hvorfor jeg også er ved at se på den konkrete sag, siger han til Børsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112