Containerterminal bliver til Københavns nye bydel
Projektet ”Levanten” – skabt i et samarbejde mellem Entasis, GHB, Hall McKnight, Niras og Trafikplan – er kåret som vinder i konkurrencen om den næste store udbygningsetape af Københavns Nordhavn.
Mere end en halv million kvadratmeter nybyggeri er i sammenhæng med alsidige by- og landskabsrum på tegnebrættet ved Levantkaj, hvor containerterminalen i dag er placeret.
LevantkajOmrådet omfatter ca. 34 hektar grundareal og 13 hektar vandareal. I alt kan Levantkaj bebygges med 30.000 etagemeter på den vestlige del og cirka 475.000 etagemeter på den østlige del (inkl. P-huse). I alt 505.000 etagemeter. Levantkaj skal huse 10-12.000 beboere og medarbejdere. Den nuværende containerterminal forventes i 2021 at flytte til Ydre Nordhavn, som lige nu er ved at blive opfyldt, blandt andet med jord fra udgravningerne til den københavnske metro. (Kilde: By & Havn) |
Terminalen forventes i 2021 at flytte til Ydre Nordhavn, som lige nu ved at blive opfyldt, blandt andet med jord fra udgravningerne til den københavnske metro.
Visionen for det nye Levantkaj er samle alle Nordhavns kvaliteter i et nyt bykvarter med arbejdspladser, butikker og restauranter omkring og i nærheden af den kommende metrostation og metrolinjen.
- Vi har lagt vægt på, at vinderteamet har skabt et bykvarter, der generelt lægger op til fællesskab, liv og bevægelse i alle byrum, frem for mere formelle og repræsentative byrum. Levantkaj vil blive oplevet som en sammenhængende helhed og dog med forskelligartede lokale særkender. Også vinderteamets forståelse for, hvordan natur kan have mange udtryk og bidrage til rekreativ og oplevelsesmæssig rigdom, har spillet en afgørende rolle, da vi skulle finde vinderen, siger Rita Justesen, der er chef for planlægning & arkitektur By & Havn og formand for dommerkomitéen.
Inspireret af Levantkajs historie
Dommerkomiteen har især lagt vægt på, at vinderprojektet formår at bringe Levantkajs historie med ind i det nye bykvarter. Det sker i form af en bebyggelsesstruktur, der nyfortolker klassiske pakhusprofiler til varierede stokbebyggelser med boliger og erhverv.
Kvarteret kommer til at rumme et mix af boformer – fra lejligheder i pakhusene mod syd til rækkehuse og fritstående villaer mod nord. Erhvervsbyggeri placeres stationsnært og flettes glidende ind i boligbebyggelsen.
Vinderteamet arbejder blandt andet med idéer om madbilletter til en stribe restauranter, så hver erhvervsbygning ikke skal have et dyrt industrikøkken. Restauranterne vil således have kunder i erhvervet om dagen og hos beboerne om aftenen. Under højbanen er planen at opføre enkle bygninger til mikroproduktion.
Byliv opstår spontant, men også gennem strategiske greb og en bred palet af by- og landskabsrum: Den 600 meter lange Levant Kaj Park, hængende haver på øens midte, og et inkluderende landskab omkring Skudehavnen og Skudehavnsløbet.
- Vores forslag bryder med den kendte karrestruktur som dyrkes i mange Københavnske byudviklingsprojekter og viser et nyt alternativ. Et alternativ, der udspringer af det helt særlige sted Levantkaj er og dertil af de mange erfaringer omkring byudvikling der er gjort i København gennem de seneste 20-30 år. Vi tror på at København med Levanten får en helt særegen og eksotisk bydel, siger indehaver Christian Cold fra Entasis.
Vinderforslaget skal i de kommende måneder viderebearbejdes i et samarbejde mellem Team Entasis, By & Havn og Københavns Kommune. By & Havn har som mål at bæredygtighedscertificere byområdet efter DGNB standarden, og det arbejde starter også nu. Herefter skal vinderforslaget danne grundlag for et lokalplansforslag, som Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune skal vedtage.
Det er langt fra første gang, at Entasis vinder et stort byudviklingsprojekt. Således står arkitektfirmaet blandt andet bag masterplanerne for Carlsberg Byen i København og Thomas B. Thriges Gade i Odense. Internationalt har Entasis blandt andet markeret sig som vinder af konkurrencen om byrummet omkring Nordens højeste bygning; Karlavagnstårnet i Göteborg.