Nu har ro/pax-segmentet meldt sig ind i kampen med ”mega-skibe”, som først flyttede TEU-grænsen på containerskibe om på den anden side af 15.000 og siden endda 20.000 - og som senere igangsatte et kapløb mellem de førende shortsea-operatører, herunder DFDS, om ro/ro-skibe med mere end 6.000 lanemeter.
Det er Irish Ferries som netop har udnyttet en...
Stadig tvivl om nye mega -ro/ro-skibes energieffektivitet
SKIBSDESIGN: Med den aktuelle ordre på verdens hidtil største ro/pax-skib peger dansk ekspert i skibsdesign på svagheder i IMOs indeks for energieffektivitet på netop denne type tonnage
Det er kun sparsomme data Irish Ferries har oplyst om det nye rekord-skib. Bruttotonnagen bliver omkring 67.300. Det samlede output er på 33.600 kW til en servicefart på 22,8 knob. Illustration: FSG
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement