23948sdkhjf

HØJDEPUNKTER FRA 2017: Hvem er fremtidens sømand?

Mens hovedparten af de danske rederier i de senere år har udskiftet danske søfolk med udenlandske i stor stil, går Esvagt den anden vej.

De sidste fire år har Esvagt øget indtaget af ubefarne skibsassistenter kraftigt - fra 55 i 2014 til 111 i 2017. Lige nu mangler Esbjerg-rederiet derudover 20 ubefarne skibsassistenter til start hurtigst muligt. Men det er ikke nemt at skaffe folk, fortæller Tina Halkjær Nielsen, chef for rekruttering og træning hos Esvagt.

- Det er blevet sværere og sværere for os at få nok ubefarne skibsassistenter, fordi der simpelt hen ikke uddannes nok i forhold til vores behov. Optaget på skolerne kunne også være bedre, så man får nogen ind, som vil det her, siger hun.

Problemet står til at vokse yderligere i 2018, hvor Esvagt - som i alt har 850 søfolk ansat på sine 42 skibe - forventer at få behov for 200 ubefarne.

Pletter på straffeattesten

- Men når skolerne kun uddanner ca. 300, så kan du godt se vores problemstilling. Det er jo ikke dem alle sammen, der måske synes, at Esvagt er det rigtige valg for dem. Og det er måske heller ikke alle, der er egnede - der er en del ansøgere imellem, der har pletter på straffeattesten, og det går ikke særlig godt sammen med vores erhverv. Det er heller ikke alle, der kan aflægge en ren drug-test, siger Tina Halkjær Nielsen.

Søfolk har vel altid været kendt for, at de måske ikke alle var Guds bedste børn - gør det egentlig så meget?

Kampagne bør justeres


- Man behøver jo ikke være snorlige, og det behøver ikke være 12-taller alt sammen, for det er ikke ensbetydende med, at man er en dygtig sømand. Vi har også mange, der er ordblinde eller er trætte af at gå i skole og synes, det er fantastisk at stå op hver dag og komme ud og få noget luft og vand. Men vi forventer som udgangspunkt en ren straffeattest. Man kan ikke gå direkte fra at være hård kriminel og ud til os. Det kan godt være, det har været sådan engang i søfarten, men sådan ser det ikke ud mere, siger hun.

Ifølge Tina Halkjær Nielsen bør der oprettes flere uddannelsespladser på de grundlæggende maritime uddannelser. Derudover bør kampagnen World Careers, som har til formål at udbrede kendskabet og tiltrække unge til de maritime erhverv, justeres, så den rammer en bredere målgruppe, mener hun.

- Måske skal man ikke kun vise de fine officerer i hvide skjorter. Jeg tror, det skræmmer nogen, at hvis man skal være officer, skal man på skole igen i lang tid. Måske skulle man også prøve med en anden vinkel for at fange andre end dem, der gerne vil være navigatører, siger hun.

Må hyre udlændinge

Hos Esvagt har manglen på ubefarne skibsassistenter medført, at rederiet har været nødsaget til at hyre udenlandske søfolk ind på korte kontrakter.

- Det er vi jo nødt til, når vi ikke kan få dækket vores behov herhjemme, for når vi har en kontrakt med en kunde, er vi nødt til at kunne bemande skibet. Men det er en dårlig cirkel, for når vi tager udlændinge ind, kan vores egne medarbejdere tro, at vi er ved at udfase dem.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109