23948sdkhjf

DFDS lukker terminal i Esbjerg - alle ansatte står til fyring

Rederiet bliver i stedet kunde hos Blue Water, som åbner ny multi-terminal i byen

DFDS lukker sin nuværende havneterminal i Esbjerg med virkning fra i dag. 

Lukningen af DFDS-terminalen betyder forventeligt afskedigelse af samtlige DFDS-terminalens 67 medarbejdere i driften og på kontoret, skriver rederiet i en pressemeddelelse..  

- Det er vi kede af, især da mange har været hos os i mange år. Men udviklingen har fjernet grundlaget for drift af egen terminal. Vi bliver ganske enkelt bedre rustet til at udvikle og fremtidsrette vores kundeservice ved at gå over til en ekstern terminal, hvilket vi i øvrigt gør i alle havne med omtrent samme anløbsmønster som Esbjerg, siger Lars Hoffmann, fragtdirektør i Danmark.

Blue Water Shipping tager over
Havneterminalen betjener rederiets fragtrute mellem Esbjerg og Immingham i England. 
Med færre, men større skibe, lukningen af passagertrafikken og mere standardiseret gods, er DFDS’ terminal i byen ikke længere konkurrencedygtig. Det giver ikke driftsmæssig mening at drive egen terminal med kun et skibsanløb om dagen og lastning og losning af relativt ensartede trailere, skriver rederiet i en pressemeddelelse. 

Fremover vil havneterminal-services i stedet blive indkøbt fra Blue Water Shippings terminal i en anden del af havnen i Esbjerg, hvor der vil blive leveret terminalservice og stevedoring i forbindelse med rederiets daglig ro/ro-anløb.

Til formålet samler Blue Water Shipping en række aktiviteter på 116.000 kvadratmeter nyanlagt multi-terminal i Østhavnen i Esbjerg, hvor der skal håndteres både almindeligt gods samt projektgods. 

DFDS-opgave fremrykker åbning
I en længere periode har det store transport- og speditionsfirma haft planer om at forbedre og udvide sine faciliteter på havnen for at kunne yde optimal service overfor kunderne.

- Gennem de seneste år har vores aktiviteter på Esbjerg Havn bredt sig til forskellige lokationer på havnen, og da tæt på 80 procent af vores nuværende aktiviteter idag foregår i den østlige del af havnen, har vi valgt at etablere en ny stor multiterminal her. På den måde kan vi konsolidere den eksisterende forretning, samtidig med at vi skaber bedre synergi i aktiviteterne, siger Per Jensen, direktør for Blue Waters havnedivision.

- Efter planen skulle den nye multi-terminal i drift i løbet af foråret, men på grund af opgaven for DFDS har vi fremrykket åbningen. Ligeledes har vi ændret i den oprindelig arealplan for multi-terminalen, som bliver større end planlagt for at kunne håndtere godsmængderne. Vi er glade for opgaven, da den passer godt ind i vores nuværende ro/ro-aktiviteter, som vi dermed bedre kan skabe synergi omkring, siger Per Jensen.

Den nye multi-terminal tages således i drift med det samme, mens det sidste anlægsarbejde gøres færdig i de kommende måneder.

Blue Water er en stor aktør inden for håndtering, oplagring og lastning af vindmøller i Esbjerg, men også basefaciliteter og stevedoring for olie-gas-industrien samt losning/lastning af almindeligt gods er primære opgaver. Firmaet leverer i Esbjerg også stevedoring i forbindelse med anløb af ro/ro-skibe, hvor godset køres af og på – ofte med trailere.

Strategisk fokus på havneudvikling
Terminalen vil få fire fuldautomatiske gates, ligesom der vil blive bygget ca. 1.600 kvm bygninger – indeholdende værksted, vaskehal og terminalkontor. Derudover etablerer Esbjerg Havn en ny ro/ro-rampe.

Blue Water har de seneste år styrket det strategiske fokus på udvikling af de havnerelaterede aktiviteter. Primært i Danmark – blandt andet med opkøb i Aarhus samt etablering af containerterminal på Aarhus Havn. Også uden for Danmark er der stigende aktiviteter blandt andet i Sverige, Finland, Tyskland og Polen.

- Vi oplever en fornuftig vækst i Havnedivisionen, som vi ønsker at udvikle yderligere. Og vi ser gode muligheder for at skabe attraktive løsninger for kunderne gennem vores omfattende erfaringer og kompetencer med godshåndtering samt etablering og drift af terminaler i forbindelse med projektopgaver, siger Per Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094