23948sdkhjf

Danske Rederier i kamp mod korruption

Træningsprogram om anti-korruption er nu udrullet i danske rederivirksomheder

Cigaretter, spiritus eller mindre pengebeløb kan visse steder i verden være afgørende for, hvor let et rederi bliver betjent af de lokale myndigheder.

Danske Rederier tager afstand fra de såkaldte smøringspenge og har derfor udrullet et træningsprogram i antikorruption, som 77 procent af medlemmerne nu har gennemført. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse. 

Som et globalt erhverv opererer rederierne også steder, hvor der er stor risiko for at blive eksponeret for forskellige former for korruption. Danske Rederier har derfor en nul-tolerance politik overfor bestikkelse og gør derudover en særlig indsats for at eliminere de såkaldte smøringspenge eller facilitation payments, der er betalinger for ydelser eller myndighedsservices, som et rederi i forvejen har krav på. Smøringspenge er imidlertid en hindring for en sund, økonomisk udvikling, da det fordyrer varetransporten og underminerer sunde forretningsgange, skriver Danske Rederier.

- Det er vigtigt, at anti-korruption adresseres både om bord og på rederikontorerne. Begge steder er der nemlig brug for forståelse af de situationer og krav, som kaptajner og besætningsmedlemmer kan blive sat i og mødt med. Det handler om at kunne sige 'nej' på en god måde og vide, at man har rederiets landorganisation i ryggen, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier. 

Har nået målet
Danske Rederier har opfyldt sit mål om, at mindst 75 procent af medlemsrederierne skulle gennemføre et anti-korruptionstræningsprogram som en del af Danske Rederiers strategi for perioden 2014-2017. 

Smøringspenge er typisk udbredt steder i verden, hvor nogle af medlemsrederierne som fx færger og specialfartøjer ikke er tilstede, derfor var målsætningen sat til 75 procent, da det er fokuseret på de rederier, der kan være i kontakt med disse dele af verden. De 77 procent omfatter derfor alle medlemmer, der kan blive udsat for krav om smøringspenge 

- Vi glæder os meget over, at rederierne har taget så godt imod træningsprogrammet, og at vi dermed har nået vores målsætning. Det viser, at der er stor tilslutning til at arbejde med antikorruption hos de relevante rederier. Fokus på anti-korruption bidrager til at skabe en mere effektiv og bæredygtig verdenshandel, og vores indsats går på to ben: Dels dette træningstilbud til vores medlemmer og dels vores arbejde i korruptionsnetværket MACN. Det ser vi nu resultaterne af i Suez-kanalen, hvor smøringspenge er blevet reduceret betragteligt de seneste to år. Det viser, at en samlet indsats fra rederierne virker, siger Maria Skipper Schwenn.

Danske Rederier er associeret medlem af det maritime antikorruptionsnetværk, MACN, og fortsætter med at bidrage til arbejdet i netværket, der nu tæller over 90 medlemmer verden over.

Fakta om anti-korruptionsindsatsen
Danske Rederier i samarbejde med GAN Integrity Solutions med input fra medlemsrederier og det maritime anti-korruptionsnetværk, MACN, udviklet et e-learningsprogram, der er beregnet til skibsførere og ansatte på rederikontorerne. Programmet blev til med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

Træningsprogrammet præsenterer forskellige situationer, hvor smøringspenge typisk efterspørges. Dernæst følger forskellige forslag til konkrete og umiddelbare måder at afvise disse forespørgsler på en ordentlig måde, så alle kan komme godt ud af situationen. Endelig er der også en test, hvor man lærer hvad, der er korrekt – også rent juridisk - i de forskellige situationer.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094