23948sdkhjf

Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg

Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.

- Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning. 

Han var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg dem 16. november 2017, der trak mere end 100 deltagere. Bag konferencen står Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri, og konferencen var finansieret af Den Danske Maritime Fond. 


Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.

- Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og fx Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår, spurgte Jeffrey Saunders. 

Nye forretningsmodeller for transport
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter: 

- Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring, sagde han.

Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.

- Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler, sagde Jeffrey Saunders.

Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.

- Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre, fastslog Jeffrey Saunders.  

Hacking er en stigende trussel
Det bliver vigtigt at fokusere på gennemsigtighed i hele leveringskæden.

- Men så er der hacking som den nye, store risikofaktor.  Jo mere alting hænger sammen, des mere interessant bliver shipping at hacke, og derfor bliver it-sikkerhed en ekstremt vigtig konkurrencefaktor, sagde Jeffrey Saunders. 

Det vil ikke blive vanskeligere at rejse kapital, for investorer vil stå på spring for at investere i nye muligheder, men de vil også være usikre og tvivlende, og det skyldes forhold globalt, sagde han. 

Øget økonomisk nationalisme
- Vi kan ikke se bort fra geopolitik, som betyder magtforandringer i og mellem klodens nationer. Det vil få betydning, at der sker en voldsom vækst i den globale middelklasse over hele verden, sagde Jeffrey Saunders. 

Som afslutning på sit indlæg slog han fast, at der er andre handelstrusler på vej.

- Vi ser fortsat en stigende tendens henimod øget økonomiske nationalisme og øgede handelsbarrierer. Siden 2008 er der indført 350 nye regulativer, som fordrer brug af lokal arbejdskraft og lokale leverandører. Det skal industrien også håndtere.

Kilde: Danske Maritime

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125