Kalundborg Havn skyder tvivl ned
Kalundborg Havn tager kraftig afstand fra Børsens artikel ”Lånegaranti til havn bygger på vild vækstplan”, som Søfart refererede torsdag. Det skriver Kalundborg Havn i en pressemeddelelse.
Kalundborg Havn har understreget gentagne gange, at den business plan, som er grundlaget for Kalundborg Kommunes beslutning om at garantere for havnens låneoptag, ikke er afhængig af en fremtidig containerforretning på 50 procent af markedet. På trods af dette, fremgår det i artiklen, at målet på 50 procent er en forudsætning for business casen.
Havnen har ambitioner om at få containerforretningen til at vokse, men er ikke afhængig af at øge containermængderne.
- I forbindelse med, at vi tog beslutningen om at igangsætte byggeriet af Ny Vesthavn, har Kalundborg Havn regnet på, hvordan økonomien i projektet ville blive påvirket, hvis Kalundborg Havns andel af det sjællandske containermarked er 5 procent, 10 procent, 15 procent, 20 procent, 25 procent, 30 procent og helt op til 50 procent. Disse beregninger har revisionsfirmaet Ernst & Young samt kommunalbestyrelsen også fået inden beslutningen om havnens låneoptag i Kommunekredit. Selv hvis Kalundborg Havn kun har en markedsandel på 5 procent af det sjællandske containermarked (hvilket svarer til vores nuværende andel), kan økonomien i Ny Vesthavn hænge sammen. Ved en markedsandel på 5 procent, vil den samlede havn, dvs. den nuværende Kalundborg Havn og Ny Vesthavn, have overskud før afskrivninger, uddyber Kalundborg Havn i pressemeddelelsen.
Hele baggrunden for artiklen baserer sig dermed på en urigtig præmis, lyder det fra havnen.
Kommunens eksterne revision Ernst & Young fastslår desuden, at ”Business Casen har grundlæggende en god opbygning, der på et overordnet niveau forholder sig til de relevante forhold for investeringen i Ny Vesthavn” og videre at der ”vurderes at være sammenhæng i Business Casens forudsætninger” og dermed på ingen måde slår tvivl om det samlede projekt.
Ny Vesthavn Kalundborg Havn får en vanddybde på 15 meter og med direkte adgang til T-ruten, hvor vi bl.a. får mulighed for at færdiglaste skibe til bl.a. korneksport helt op til 80.000-100.000 tons. |