Læsøfærgens kapacitet er presset
I efteråret 2016 blev billetterne til Læsøfærgen første gang sat ned med 50 procent i forbindelse med introduktionen af trafiktal ligestilling. Over en periode på ni uger resulterede det i et trafikspring på hele 32 procent i forhold til den tilsvarende periode året forinden. Nu er trafiktallene for efteråret 2017 opgjort, og de viser ganske bemærkelsesværdigt, at det er lykkedes at holde fast i de høje trafiktal.
I august, september og oktober blev overført i alt 26.193 personbiler på ruten, 1,4 procent mere end den samme periode i 2016. Det var vel at mærke uden hjælp fra prisnedsættelserne.
Direktør i Færgeselskabet Læsø Lars Simon Rieks glæder sig ikke overraskende over Læsøfærgens vækst. Dog påpeger han også, at ruten mangler kapacitet, da stort set alle afgange på de mest travle tidspunkter har været fuldt booket hele efteråret.
- Trafiktallene viser dog også, at kapaciteten er brugt op på de tidspunkter, hvor hovedparten af gæsterne ønsker at rejse, hvilket er på fredage og søndage. Det er en situation, som vi ser på med stor alvor, fordi den er hæmmende for turismeudviklingen på Læsø. Turisterne vælger jo andre rejsemål, hvis de oplever problemer med at komme til øen, siger Lars Simon Rieks.
Som følge af kapacitetsproblemerne har kommunalbestyrelsen på Læsø godkendt et analysearbejde med det formål at undersøge muligheden for at erstatte de to nuværende færger med en ny, større og mere moderne færge med den nødvendige kapacitet for ruten.
Den næste prisnedsættelse sker for Læsøfærgens vedkommende pr. 1. januar 2018. Ligeledes har Færgeselskabet Læsø brugt egne midler til at nedbringe priserne yderligere.