23948sdkhjf

Skoleskib er ét stort puslespil

George Stage, et vaskeægte stykke kulturhistorie, ligger spredt som et kæmpe skibs-puslespil på Assens Skibsværft

Masterne er taget ned. Vinduer, trapper, håndtag, skabe og al anden indmad er taget ud, præcist markeret, mærket og sorteret. Alt sammen som led i en omfattende og ti måneder lang renovering af det stolte skoleskib 'George Stage'.

Assens Skibsværft har været i gang med den omfattende opgave i godt to måneder. Det skriver fyens.dk.

En for en bliver de mange dele manuelt renset for maling og lak. Alt det slidte stål skal også skiftes. Indtil nu er 175 kvadratmeter skiftet. 

Læs mere: Skoleskibet ’Georg Stage’ på værft i Assens

- Den største udfordring er at få det hele til at passe sammen igen. Der er ingen detaljerede tegninger, som hvis det havde været et Ikea-skab. De tegninger, der er, er ikke ret præcise, så vi har taget rigtig mange billeder af alt, inden vi afmonterede det, og hvis det nye stål ikke passer med det gamle træ, så kan vi altså ikke bare opfinde noget nyt. Men vi er gode til at være kreative, og det er også nødvendigt, smiler Benny Uglevig Madsen, der står i spidsen for sjakket med ansvar for stålarbejdet, til fyens.dk.

I værftets tørdok skruer, hugger og svejser 10-15 mand nu på skroget. Samlet er der cirka 30 medarbejdere fast på George Stage-opgaven. Underleverandører kommer oveni.

Fakta: Renoveringen af skoleskibet ’George Stage’

I foråret 1935 sejlede det nybyggede Georg Stage II ud med sit første hold elever. Nu skal en renovering gør det så godt som nyt. 

Efter et EU-udbud og efterfølgende forhandlinger blev ’Georg Stage’ sendt til den store omgang på Assens Værft. Over 10 måneder bliver skibet sat i stand, så det kan holde i mange år endnu. 

Det er den største omgang skibet nogensinde har fået. Der skal nyt dæk på. Al aptering tages ud og opdateres. Al stål bliver sandblæst og om nødvendigt skiftet. 

Renoveringen er blandt andet finansieret af donationer fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, som har doneret 10 mio. kroner, Aktieselskabet Dampskibsselskabet Orient´s Fond 10 mio. kroner, og Augustinus Fonden kr. 1,5 mio. kroner. Dertil kommer, at Stiftelsen selv over de sidste mange år har lagt penge til side af arv og gaver. Projektet er endvidere støttet af:  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Hempel Fonden, Knud Højgaards Fond, Henning G. Kruses Fond og en lang række mindre donorer.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.237